how to

COVID-19: Advies voor retail (Februari 2021)

how to

Marketing Wizard

3 februari 2021

Het bericht tijdens de persconferentie gisteren was dat de niet-essentiële winkels nog langere tijd gesloten moeten blijven. Een klein lichtpuntje was dat click & collect wordt toegestaan vanaf 10 februari. Een online of telefonische bestelling mag (met een tussentijd van 4 uur) worden opgehaald bij winkels. Onze vorige COVID-19 update uit december is goed ontvangen. Vandaag laten we ons opnieuw horen met tips & tricks om jullie te helpen optimaal gebruik te maken van de nieuwe situatie. Wil jij nóg meer tips ontvangen dan je in deze blog kunt lezen? Klik dan hier!

HOE WERKT HET BESTELLEN & AFHALEN BIJ WINKELS?

De rijksoverheid heeft een handig overzichtje gemaakt. De belangrijkste punten:

  • De klant kan op afstand een online of telefonische bestelling plaatsen en geeft hierbij aan af te willen halen;
  • De klant ontvangt een bevestiging met tijdslot (minimaal 4 uur later dan het bestelmoment);
  • De klant kan de bestelling binnen het tijdslot alleen en uiteraard klachtenvrij ophalen;
  • De afspraakbevestiging bevat alle belangrijke details voor het veilig en vlot afhalen van de bestelling;
  • Winkelpersoneel zet de bestelling klaar;
  • Betalen vooraf, achteraf of contactloos bij ophalen.

Oplossingen als Calendly kunnen je helpen bij het makkelijk managen van tijdslots als je daar binnen jouw systeem geen mogelijkheden voor hebt. Push deze link naar je klant en informeer ze (bel ze desnoods even na) om een afspraak daar in te plannen op de tijdslots die nog open zijn.

Zoekmachines

Lokale campagnes kunnen weer (deels) geactiveerd worden met een focus op click & collect.

  • Overweeg local inventory ads weer te activeren binnen Google Shopping om lokale voorraad te tonen;
  • Pas call-to-actions aan door de focus op online bestellen en click & collect te leggen;
  • Bannercampagnes aanpassen en focus verleggen naar het ophalen van bestellingen;
  • Zorg dat je je openingstijden aanpast op Google My Business waar van toepassing;
  • Communiceer in Google My Business dat afhalen nu weer mogelijk is;
  • Gebruik de COVID-19 update die hier speciaal voor gemaakt is:
    • Heb je meerdere vestigingen die je snel in 5 minuten wil managen? Neem dan contact met ons op!
    • Mocht je bijvoorbeeld een nieuwe vorm van bezorgen activeren, pas dat dan ook aan in Google My Business;
    • Pas budgetten waar van toepassing aan.
    Website

    Je website is uiteraard één van je belangrijkste kanalen om met je klanten te communiceren.

    • Plaats een banner waarin je jouw bestel- en ophaalmogelijkheden communiceert. Benoem ook duidelijk je USPs;
    • Niet iedereen ziet jouw homepage: plaats een waarschuwingsbalk of pop-up als iemand op de site komt dat je fysieke winkel gesloten is maar dat bestellingen opgehaald kunnen worden;
    • Pas je winkelpagina aan met informatie voor de nieuwe situatie.
    Communiceren

    Blijf communiceren naar je klanten. Blijf positief en kom met opties voor je klanten om je te steunen. Bijvoorbeeld door cadeaubonnen aan te schaffen, reviews te plaatsen of je te volgen op socials.

    • Denk daarnaast aan e-mailcampagnes gericht op online verkoop en het ophalen van bestellingen;
    • Stuur zo snel mogelijk een nieuwsbrief met hoe het bij jullie werkt om te bestellen en af te halen;
    • Pas de template van je nieuwsbrief aan met een stukje uitleg over hoe het bestellen en afhalen werkt;
    • Blijf regelmatig posten op sociale kanalen. Communiceer hoe jullie omgaan met click & collect. Denk daarnaast aan 'shop the look' posts, kerstcollecties of accessoires/cadeautjes;
    • Verander je 'bio' waarin je de opties opsomt of doorverwijst naar een aparte webpagina;
    • Overweeg via Facebook/Instagram producten te delen en laat mensen deze via DM bestellen;
    • Of pas de geautomatiseerde manier via een datafeed toe: Instagram / Facebook Shopping.
    • Vergeet ook de openingstijden niet op Facebook bij je winkel(s)!
    • Pas je omslagfoto op sociale netwerken aan met teksten als 'ONLINE BESTELLEN & OPHALEN' of een overlay met bijvoorbeeld: 'Vestiging(en) gesloten, online 24/7 open en afhalen mogelijk'.
    TIPS

    We hebben nog een paar ideeën om je verder te helpen:

    • Bij click & collect een bakkie-to-go met deze koude dagen als extra service.
    • Overweeg een online adviesservice. Je winkelpersoneel kan hiervoor ingezet worden. Gebruik hiervoor kanalen als Zoom, Facetime, Skype, WhatsApp, et cetera;
    • Overweeg een cadeau / inpak service aan te bieden;
    • Overweeg naast korting iets extra's aan te bieden zoals goodies of iets anders leuks bij een bestelling. Werk bijvoorbeeld samen met andere lokale retailers uit andere branches;
    • Overweeg bij een bestelling boven €X een fles wijn of bubbels mee te geven;
    • Lokaal winkelpersoneel inzetten om (gratis) te bezorgen. 5-10 km rondom de winkel bijvoorbeeld nog dezelfde dag;
    • Denk ook aan dingen zoals je standaard telefoon tekst als iemand naar de winkel belt en benoem daar de mogelijkheden;
    • Begin met windows shopping via social media. Voor zie je etalage of collectie in de winkel van nummertjes, maak een mooi filmpje dat op social media wordt geplaatst en laat mensen met het nummer contact opnemen om het thuis te laten bezorgen.
    • Maak een virtuele tour van je winkel zodat klanten thuis je winkel en collectie kunnen bekijken. Een mooie manier om je identiteit ook online uit te stralen! Combineer het met bovenstaande tip (nummers toevoegen aan je collectie) zodat mensen makkelijk online kunnen bestelen op basis van wat ze zien;
    • Zit je om capaciteit verlegen voor bovenstaande initiatieven? Zoek contact met mensen die nu geen of minder werk hebben uit de horeca of taxibedrijven.

    Uiteraard staat jouw contactpersoon klaar om te ondersteunen. Mocht je die niet hebben omdat je nog geen klant bij Multiply bent, geen probleem. We staan klaar om ook jou te helpen. Neem hier contact met ons op.