spotlight

COVID-19: Advies voor retail (Januari 2022)

spotlight

Yannick

2 januari 2022

Helaas maar waar; het bericht tijdens de persconferentie afgelopen zaterdag was dat de niet-essentiële winkels wederom de deuren moeten sluiten tot en met 14 januari. Click & collect wordt wel toegestaan. Een online of telefonische bestelling mag tot en met 17:00 uur worden opgehaald bij winkels. Vandaag laten we ons horen met tips & tricks om jullie te helpen optimaal om te gaan met deze vervelende situatie. 

Hoe werkt bestellen en afhalen bij winkels?

De rijksoverheid heeft een overzicht gemaakt van wat er mogelijk is voor niet-essentiële winkels. De belangrijkste punten:

  • De klant kan online of telefonisch een bestelling plaatsen;
  • De klant ontvangt een bevestiging met praktische informatie over het veilig afhalen van de bestelling;
  • De klant kan de bestelling tot 17:00 uur en uiteraard klachtenvrij ophalen;
  • Winkelpersoneel zet de bestelling klaar aan de deur;
  • Betalen zoveel mogelijk vooraf, achteraf of contactloos bij ophalen.

Als winkelier mag je alleen een 'sober' ingerichte afhaallocatie creëren. Dus geen uitstallingen, terrastheaters of bijvoorbeeld entertainment. Mocht je met tijdslots willen werken, kan Calendly  je helpen bij het makkelijk managen van tijdslots als je daar binnen jouw systeem geen mogelijkheden voor hebt. Push deze link dan naar je klant en informeer ze (bel ze desnoods even na) om een afspraak daar in te plannen op de tijdslots die nog open zijn.

Google My Business
  • Zorg dat je je openingstijden aanpast op Google My Business waar van toepassing;
  • Communiceer in Google My Business dat afhalen mogelijk is;
  • Gebruik de COVID-19 update die hier speciaal voor gemaakt is:
  • Mocht je bijvoorbeeld een nieuwe vorm van bezorgen activeren, pas dat dan ook aan in Google My Business;

  • Meerdere vestigingen?

    Heb jij meerdere vestigingen die je snel in 5 minuten wilt managen? Loqatio kan je hierbij helpen. Hiermee kun je gemakkelijk de bedrijfsinformatie (bijvoorbeeld openingstijden) van al je vestigingen aanpassen, voor iedere vestiging gemakkelijk een COVID-19 update plaatsen en daarnaast je reviews vanuit één omgeving beheren. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

    Campagnes

    Nu de winkels gesloten moeten blijven en de verwachting is dat mensen weer massaal online gaan bestellen, is online zichtbaarheid nóg belangrijker. Ons advies is daarom te overwegen extra (online) marketingbudgetten vrij te maken. Verder hebben we nog de volgende tips:

  • Lokale campagnes (deels) activeren met een focus op click & collect.
  • Overweeg local inventory ads te activeren binnen Google Shopping om lokale voorraad te tonen;
  • Pas call-to-actions aan door de focus op online bestellen en click & collect te leggen;
  • Bannercampagnes opmaken met de focus op het ophalen van bestellingen;
    Website

    Je website is uiteraard één van je belangrijkste kanalen om met je klanten te communiceren.

  • Plaats een banner waarin je jouw bestel- en ophaalmogelijkheden communiceert. Benoem ook duidelijk je USPs;
  • Niet iedereen ziet jouw homepage: plaats een waarschuwingsbalk of pop-up als iemand op de site komt dat je fysieke winkel gesloten is maar dat bestellingen opgehaald kunnen worden;
  • Pas je winkelpagina aan met informatie voor de nieuwe situatie.
  • Communiceren

    Blijf communiceren naar je klanten. Blijf positief en kom met opties voor je klanten om je te steunen. Bijvoorbeeld door cadeaubonnen aan te schaffen, reviews te plaatsen of je te volgen op socials.

  • Denk daarnaast aan e-mailcampagnes gericht op online verkoop en het ophalen van bestellingen;
  • Stuur zo snel mogelijk een nieuwsbrief met hoe het bij jullie werkt om te bestellen en af te halen;
  • Pas de template van je nieuwsbrief aan met een stukje uitleg over hoe het bestellen en afhalen werkt;
  • Blijf regelmatig posten op sociale kanalen. Communiceer hoe jullie omgaan met click & collect. Denk daarnaast aan 'shop the look' posts, kerstcollecties of accessoires/cadeautjes;
  • Verander je 'bio' waarin je de opties opsomt of doorverwijst naar een aparte webpagina;
  • Overweeg via Facebook/Instagram producten te delen en laat mensen deze via DM bestellen;
  • Of pas de geautomatiseerde manier via een datafeed toe: Instagram / Facebook Shopping.
  • Vergeet ook de openingstijden niet op Facebook bij je winkel(s)!
  • Pas je omslagfoto op sociale netwerken aan met teksten als 'ONLINE BESTELLEN & OPHALEN' of een overlay met bijvoorbeeld: 'Vestiging(en) gesloten, online 24/7 open en afhalen mogelijk'.
  • Tips

    We hebben nog een paar ideeën om je verder te helpen:

  • Bij click & collect een bakkie-to-go met deze koude dagen als extra service.
  • Overweeg een online adviesservice. Je winkelpersoneel kan hiervoor ingezet worden. Gebruik hiervoor kanalen als Zoom, Facetime, Skype, WhatsApp, et cetera;
  • Overweeg een cadeau / inpak service aan te bieden;
  • Overweeg naast korting iets extra's aan te bieden zoals goodies of iets anders leuks bij een bestelling. Werk bijvoorbeeld samen met andere lokale retailers uit andere branches;
  • Overweeg bij een bestelling boven €X een fles wijn of bubbels mee te geven;
  • Lokaal winkelpersoneel inzetten om (gratis) te bezorgen. 5-10 km rondom de winkel bijvoorbeeld nog dezelfde dag;
  • Denk ook aan dingen zoals je standaard telefoon tekst als iemand naar de winkel belt en benoem daar de mogelijkheden;
  • Begin met windows shopping via social media. Voorzie je etalage of collectie in de winkel van nummertjes, maak een mooi filmpje dat op social media wordt geplaatst en laat mensen met het nummer contact opnemen om het thuis te laten bezorgen.
  • Maak een virtuele tour van je winkel zodat klanten thuis je winkel en collectie kunnen bekijken. Een mooie manier om je identiteit ook online uit te stralen! Combineer het met bovenstaande tip (nummers toevoegen aan je collectie) zodat mensen makkelijk online kunnen bestelen op basis van wat ze zien;
  • Zit je om capaciteit verlegen voor bovenstaande initiatieven? Zoek contact met mensen die nu geen of minder werk hebben uit de horeca of taxibedrijven.
  • Uiteraard staat jouw contactpersoon klaar om te ondersteunen. Mocht je die niet hebben omdat je nog geen klant bij Multiply bent, geen probleem. We staan klaar om ook jou te helpen. Neem hier contact met ons op.