how to

Cookies verdwijnen: wat kan jij als retailer doen?

how to

Bas

22 juni 2022

Het online marketing landschap verandert in rap tempo. Zo heeft Google al aangekondigd dat de third-party cookies eind volgend jaar zullen verdwijnen op Google Chrome. Daarnaast komt privacy van de gebruiker steeds vaker centraal te staan. Een transparanter en veiliger internet is voor ons allemaal een uitkomst. Als online marketeers zet dit ons echter wel voor een grote uitdaging. Hoe kunnen wij nauwkeurig blijven meten en hoe zorgen wij ervoor dat wij nog wel relevante advertenties kunnen laten zien? Als antwoord komt Google met 2 nieuwe producten: Enhanced Conversions en Consent Mode. Wij leggen hieronder uit wat deze producten concreet doen en waarom jij dit moet gaan gebruiken.

Google Enhanced Conversions

Eerder schreven wij hier al over in ons blog met daarin de aankondigingen van Google op Marketing Live. Google Enhanced Conversions zorgt ervoor dat er meer conversies kunnen worden toegekend aan de Google Ads campagnes. Door het blokkeren en verdwijnen van cookies kan Google Ads steeds minder conversies herkennen. Dit zorgt er ook voor dat het steeds moeilijker wordt om de Google Ads campagnes te beheren. Dit heeft uiteindelijk als gevolg dat budgetverdeling binnen Google Ads steeds moeilijker wordt en dit zal effect hebben op de prestaties. Dit is dan ook de reden dat Enhanced Conversions in het leven zijn geroepen.

Bovenstaande afbeelding komt van de officiële uitleg van Google en legt uit hoe Enhanced Conversions precies werken. Stel een gebruiker kijkt een YouTube advertentie terwijl hij of zij op een Google account is ingelogd. Vervolgens voltooit de gebruiker een online aankoop. De data van de gebruiker wordt beveiligd opgestuurd naar Google. Het e-mailadres van de aankoop wordt vervolgens gematched aan het bekijken van de YouTube advertentie. Google Enhanced Conversies zorgt gemiddeld voor 5% extra conversies op het Google zoeknetwerk en tot wel 17% meer conversies op YouTube. Dit zal, zonder Enhanced Conversions, met striktere privacy wetgeving en het verdwijnen van cookies steeds meer worden.

Google Consent Mode

Consent Mode is in het leven geroepen om conversiedata te blijven verzamelen, ook wanneer een gebruiker bepaalde cookies weigert. Dit werkt voor zowel Google Analytics als Google Ads. Ook dit legt Google uit in dit artikel. Onderstaande afbeelding laat zien hoe het werkt. Na het klikken op een advertentie zijn er 2 opties: iemand accepteert de cookies of iemand weigert de cookies. Het onderste voorbeeld laat zien dat een gebruiker geen toestemming geeft voor de cookies. Toch wordt de conversie, wanneer deze plaatsvindt, toch geteld binnen Google Ads en Google Analytics. Dit gebeurt dankzij Consent Mode.

Via Google Tag Manager houden wij de cookie tegen en zorgen dat er geen informatie op gebruikers-niveau naar Google gaat (in het geval van het weigeren van de cookies). Wanneer een gebruiker wel tot conversie overgaat dan sturen wij enkel dat signaal naar de Google platformen. Zo komt de conversie wel aan in Google Ads en Analytics. De vertrouwelijke informatie wordt echter tegengehouden. Google geeft aan dat tot 70% van alle conversies vanuit advertentie klikken verloren gaan door het weigeren van cookies. Net zoals Enhanced Conversions maakt Consent Mode het dus mogelijk om meer conversies te gaan meten.

Klaar voor de toekomst

Privacy is een hot topic, en dit zal dit jaar maar ook volgend jaar niet minder worden. Via bovenstaande oplossingen wordt het mogelijk om te blijven voldoen aan alle richtlijnen omtrent privacy, maar toch zoveel mogelijk relevante data te blijven meten. Dit is belangrijk om de juiste beslissingen voor de online kanalen te blijven maken.

Zorgen dat jouw website ook klaar is voor de toekomst? Neem dan contact op met Multiply.

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.