how to

Conversie van je website verhogen als retailer

how to

Sven

31 maart 2022

Het kan zijn dat jij als retailer het gewenste aantal bezoekers op je website krijgt, maar niet de vooraf opgestelde doelen en KPI’s behaalt. Herken jij je daarin? Dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Het betekent namelijk dat de bezoekers op jouw website niet doen wat jij graag zou willen. Dit moet het startschot voor conversie optimalisatie zijn. In dit blog ga je lezen wat dit precies inhoudt, waarom het belangrijk is en welke stappen ervoor kunnen zorgen dat jouw websitebezoekers over gaan tot conversie.

Wat is conversie optimalisatie?

Om dit goed te kunnen beschrijven, is het gemakkelijk om het begrip op te splitsen. Conversie betekent het aantal websitebezoekers dat overgaat tot een actie die bijdraagt aan een doel dat jij vooraf hebt opgesteld. Dit kan een transactie zijn in jouw webshop, maar bijvoorbeeld ook het invullen van het contactformulier. Optimalisatie betekent het verbeteren van iets tot zijn beste toestand. Bij conversie optimalisatie is het dus van belang dat je actief op zoek gaat wat er verbeterd kan worden om zo de websitebezoeker over te laten gaat tot acties die jij belangrijk acht en dus bijdragen aan de doelstellingen.

Waarom conversie optimalisatie?

Tegenwoordig is het steeds uitdagender om bezoekers naar je website te krijgen. Daarnaast wordt het adverteren via Google duurder, omdat de concurrentie toeneemt in een tijd van groei in het e-commerce landschap. Het is dus erg belangrijk dat je met het aantal bezoekers zo veel mogelijk conversie binnenhaalt. Investeren in conversie optimalisatie is dus belangrijk. Dit blijkt wel uit het volgende voorbeeld:

Je hebt een webshop die voetbalschoenen aanbiedt en deze hebben een gemiddelde prijs van €100,-. Maandelijks gezien komen er 100.000 bezoekers op je website en 1,25%, oftewel 1.250 bezoekers, gaat over tot aankoop. Je hebt een maandelijkse omzet van €125.000,-.

Stel je nu eens voor dat door middel van jouw analyse en aanpassingen het aantal bezoekers dat over gaat tot aankoop stijgt van 1,25% naar 1,50%. Je eerste mening is misschien dat dit een lichte stijging is, maar als je het doorberekent naar je maandelijkse omzet zie je dat je deze is gestegen naar €150.000. Dat is toch wel de moeite waard!

5 stappen voor conversie optimalisatie.

Er zijn een aantal stappen die genomen moeten worden voor het optimaliseren van de conversie op jouw website :

Stap 1: Analyse

De eerste en misschien gelijk wel de belangrijkste stap is het analyseren van de beschikbare data. Tools die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn Google Analytics en Hotjar. Met Google Analytics kun je bijvoorbeeld de pagina’s achterhalen waar bezoekers de website vaak verlaten. In Hotjar kun je bijvoorbeeld heatmaps opbouwen en de reden achterhalen waarom die bezoeker de website verlaat. Start dus altijd met het analyseren van je website.

Stap 2: Wie is mijn doelgroep?

Ook dit is een onderdeel van de analyse, maar willen we toch als aparte stap benoemen. Het is erg belangrijk om te achterhalen wie je doelgroep is. Je zal hier bijvoorbeeld je content, tone-of-voice en lettertype op moeten aanpassen. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld voornamelijk ouder is dan 50 jaar, dan is het belangrijk dat je een groter en beter lettertype gebruikt en misschien iets minder aandacht geeft aan het analyseren van de mobiele resultaten.

Stap 3: Bepalen verbeteringen

Op basis van de doelgroep analyse met daarnaast het onderzoek via Google Analytics en Hotjar ga je verbeteringen bepalen voor de website. We raden aan hierbij de principes van Cialdini in het achterhoofd te houden:

1. Commitment en consistentie

Het eerste principe van Cialdini gaat over het stapsgewijs enthousiast maken van bezoekers voor je merk en deze aandacht dan ook vast te houden. Als een bezoeker vijfmaal op een blauwe knop klikt om door te gaan, is het onverstandig om daarna een groene knop te gebruiken om een stap verder in het aankoopproces te gaan.

2. Wederkerigheid

Een white-paper met stylingtips of een gratis accessoire bij het inschrijven voor de nieuwsbrief zorgen ervoor dat je bezoeker onbewust het gevoel krijgen dat jij iets tegoed hebt. Zo stimuleer je bezoekers om iets terug te doen. Ook klantenservice speelt hierin een grote rol. Hoe gemakkelijker het probleem is op te lossen, hoe eerder de bezoeker zal terugkeren naar je website.

3. Sympathie

Het kopen van een product bij een persoon voelt voor veel bezoekers beter dan het kopen van hetzelfde product bij een bedrijf. Probeer bijvoorbeeld een foto van een enthousiaste verkoper onder aan de website te zetten.

4. Sociale bewijskracht

Reviews worden steeds belangrijker in de online wereld. Niet alleen de website moet vertellen hoe gaaf een product is, maar andere mensen moeten dat bevestigen. Zorg ervoor dat de reviews eenvoudig te lezen en te plaatsen zijn. Vraag eventueel aan winkelbezoekers of je een quote mag plaatsen over een bepaald item.

5. Autoriteit

Van kleins af aan wordt ons aangeleerd dat bepaalde mensen met autoriteit gelijk hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeeld doctoren. We zijn namelijk eerder geneigd experts te geloven. Het is dan ook belangrijk om keurmerken, nominaties of quotes over je bedrijf van bekende personen op je website te plaatsen.

6. Schaarste

Iedereen heeft wel eens iets geboekt op Booking.com. Teksten als “Nog 2 andere bezoekers bekijken deze pagina” en “Nog maar 1 beschikbaar” zijn op de website ook niet weg te denken. Door in te spelen op schaarste kun je ervoor zorgen dat bezoekers eerder over gaan tot een aankoop. Een manier waarop dit eenvoudig te doen is, is bijvoorbeeld met een tool als Squeezely. Let er wel op dat je dit niet te overdreven inzet.

7. Eenheid

Het laatste principe gaat over de behoefte van mensen om ergens bij te horen. Denk hierbij aan bepaalde culturen of stijlen. Zorg ervoor dat je website de stijl uitstraalt die jouw klanten zelf ook willen uitstralen.

Stap 4: Testen

Wanneer je de analyse van je website hebt gedaan en je de doelgroep goed in beeld hebt, is het van belang om te gaan testen. Dit is erg belangrijk, omdat je uiteindelijk belangrijke beslissingen gaat maken op basis van de data.

Je hebt bijvoorbeeld een Call-To-Action knop op jouw landingspagina, maar weet eigenlijk niet zo goed welke kleur deze moet hebben. Je kunt dit dan gaan testen door middel van een A/B-test. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is Google Optimize. Uit de test onder 5.000 bezoekers is er in 50% van de gevallen een groene knop getoond en in 50% een rode knop. Op basis van de data zie je dat er 200 bezoekers op de groene knop hebben geklikt en maar 165 op de rode knop. Je kunt dus concluderen dat een groene knop op jouw landingspagina beter werkt.

Stap 5: Verwerken website

Met de onderbouwing van de data die je hebt gekregen uit de verschillende testen kun je nu jouw website gaan aanpassen, waardoor de conversiepercentages gestaag zullen verbeteren. Dit doe je altijd iteratief, één test en één wijziging tegelijk. Als je dit niet doet kunnen verschillende testen elkaar beïnvloeden waardoor je niet precies kunt constateren welke test tot welk resultaat heeft geleid.

Stap 6: Herhaling

Conversie optimalisatie is een constant proces. Door de snel veranderende markt is het van belang om altijd bezig te zijn met het optimaliseren van je conversie. Zorg er voor dat je met je webbouwer afstemt om bijvoorbeeld maandelijks of per kwartaal tijd te reserveren voor deze wijzigingen. Dan kun je je constante proces voortzetten en behaal je sneller resultaat.

Lukt het jou maar niet om je websitebezoekers over te laten gaan tot conversie? Aarzel dan niet en neem gerust contact met ons op.