vision

9 inzichten voor een conversieboost van jouw online store

vision

Enzo

25 augustus 2022

Fashion is binnen de e-commerce de allergrootste en meest dynamische branche. Het lijkt erop dat het in 2022 zijn positie zal behouden en zelfs zal doorgroeien. In een continue veranderende en vernieuwende sector is het blijven volgen van trends een uitdaging. Speciaal om die reden hebben wij negen belangrijke inzichten voor een conversieboost op een rij gezet. Deze trends komen voort uit het Sendcloud Consumer Research 2022 rapport.

Bouw een sterk merk op

Om op te vallen als retailer is het belangrijk dat jouw merk een eigen verhaal vertelt. Dit verhaal moet verteld worden over alle verschillende kanalen (website, socials, fysieke winkels). Combineer dit met het creëren van een persoonlijke band met je community. Zo stel jij jezelf op als sterk merk binnen de fashionindustrie.

Winkelen moet niet moeilijk zijn

De winkelervaring moet steeds makkelijker worden voor consumenten. Deze ervaring draagt sterk bij aan de klantbeleving. Dit kun je doen door duidelijke productcategorieën en beschrijvingen op je website te hanteren. Zorg ook dat klanten makkelijk kunnen navigeren en betalen zonder afleidingen. Informeer klanten ook over mogelijke bezorgopties en het retourbeleid.

Het belang van tracking

De mogelijkheid om bestellingen te kunnen volgen zorgt voor een hogere klanttevredenheid. Daarnaast zijn klanten sneller geneigd om herhaalaankopen te doen. Combineer dit met het gegeven uit punt 1 en stuur de klant gepersonaliseerde track & trace meldingen via verschillende kanalen. Bijvoorbeeld via e-mail, SMS, Whatsapp of apps van vervoerders.

Wees flexibel in de bezorging

Uit het onderzoek blijkt dat 66% van de ondervraagde online shoppers flexibele bezorging belangrijk vindt. Laat consumenten bijvoorbeeld kiezen om hun pakket af te halen bij een servicepunt. Of maak gebruik van avondlevering. Een onderliggende trend is het inzetten van meerdere vervoerders. Combineer deze twee trends en geef jouw conversies een boost, terwijl jouw klanten kosten besparen.

Verbeter je checkout-ervaring

Voor jou als retailer zullen winkelwagenverlaters geen onbekend fenomeen zijn. Natuurlijk zeer vervelend als veel van jouw klanten op het laatste moment nog afhaken. Te hoge verzendkosten zijn nog altijd de voornaamste reden om de winkelwagen te verlaten. Toch zijn 68% van de fashionshoppers nog bereid om een extra artikel aan hun winkelwagen toe te voegen om zo aan gratis verzending te men. Doe hier dus je voordeel mee!

Richt je op het behouden van klanten

Een klant heeft een aankoop gedaan, geweldig! Het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn als deze klant vaker een aankoop bij jou doet. Richt je daarom op het opbouwen van een loyaal klantenbestand. Bijvoorbeeld door het belonen van trouwe klanten.

Verzending, de heilige graal van e-commerce

Een aantal interessante inzichten rondom verzending: 64% van de consumenten vindt hoge verzendkosten een dealbreaker. 66% vindt flexibele bezorging belangrijk. Dit percentage is hoger dan in andere branches. Daarnaast wil de grote meerderheid dat hun pakket binnen 2 tot 5 werkdagen wordt bezorgd. Zorg dus voor de meest optimaal haalbare verzendmogelijkheden en laat verzending geen conversiekiller worden.

Biedt informatie over bezorgopties

Deze trend ligt eigenlijk in het verlengde van de eerdergenoemde informatie uit punt 4. Nu kan het zo zijn dat jij fantastische bezorgopties hebt. Het is dan wel belangrijk dat al deze opties duidelijk naar de klant gecommuniceerd worden. Zet ze bijvoorbeeld op je homepage of categoriepagina.

Retouren, retouren, retouren

Als retailer kom je er bijna niet onderuit. Retouren. 90% van de online shoppers geeft aan wel eens een artikel retour te hebben gestuurd. Haal hier je voordeel uit en ga na waarom artikelen retour worden gestuurd. Gebruik deze informatie om ervoor te zorgen dat producten in de toekomst minder retour worden gestuurd. Bijvoorbeeld door het toevoegen van maattabellen, klantbeoordelingen, duidelijke productfoto’s en beschrijvingen. Kijk producten ook goed na voordat deze verzonden worden. Zo voorkom je dat de klant een beschadigd product op de mat krijgt.

Het hebben van een goed retourbeleid is ook zeer belangrijk. 88% van de shoppers geeft namelijk aan eerst het retourbeleid van een winkel te bekijken voordat ze een aankoop doen. Houd met je retourbeleid rekening met retourkosten, kant- en klare retourlabels, terugbetalingstermijn, retourtermijn en online retourmogelijkheden.

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.