news

Black Friday tips voor retail 2022

news

Erwin

13 september 2022

Om jou als retailer zo goed mogelijk voor te bereiden op Black Friday 2022 hebben wij onderzoek gedaan naar de resultaten en bijzondere gebeurtenissen van vorig jaar. Om vervolgens tips op een rijtje te zetten om in 2022 nog meer resultaat te boeken tijdens Black Friday.

Black Friday vorig jaar

Wat vooral opviel was dat er minder aankopen waren in de fysieke winkels. Mede door de weersomstandigheden en de aanhoudende coronacrisis was Black Friday online een groter succes dan in de fysieke winkels. Daarnaast waren de dagen voorafgaand aan Black Friday erg populair. Zo namen de verkopen van maandag tot en met donderdag met 48% toe vergeleken met 2020. De reden hiervoor was dat veel webshops al een groot deel van de week aanbiedingen hadden.

black-friday-banner

Tips voor Black Friday 25 november 2022

1. Zorg dat je er vroeg bij bent
Net als vorig jaar begonnen veel retailers al eerder met het adverteren voor Black Friday. Het begint steeds meer te neigen naar de zogeheten 'Black Week' in plaats van Black Friday. Zorg er dus voor dat je van tevoren zichtbaar bent en je op tijd acties communiceert naar je klanten. Denk aan het inzetten van bepaalde campagnes, e-mailmarketing & acties voordat Black Friday gaat beginnen.
2. Monitor je online verkeer 

Uit onderzoek bleek dat 54% van de Nederlandse shoppers exact wisten wat zij gingen kopen. Probeer dus zo goed mogelijk bij te houden welke producten veel bekeken worden en populair zijn in de periode voor Black Friday. Hier kun je op inspelen en zorgen dat de producten op voorraad zijn als Black Friday er aan zit te komen.
3. Websites/webshops toegankelijk voor alle platformen

Mobiel verkeer wordt steeds populairder. Uit resultaten van Shopify bleek dat met Black Friday 72% van de verkopen op mobiele apparaten werden voltooid tegen 28% op desktop. Controleer dus goed of ieder platform voor jouw website/webshop toegankelijk is. En dat het er goed uitziet natuurlijk. Het zou zonde zijn als je conversies misloopt als klanten niet gemakkelijk of helemaal geen aankoop via hun mobiel kunnen doen.

4. Bied service en ruimere bezorgtijden
Black Friday brengt een hoop drukte met zich mee voor zowel online als in de fysieke winkel. Goed om eens na te denken over het regelen van extra personeel en de hoeveelheid klanten die wordt binnengelaten. In de winkel wil je natuurlijk de beste service leveren aan jouw klant en dat gaat minder goed als de winkel te vol staat. Beloof daarnaast geen 24-uurs bezorging bij online bestellingen, om logistieke problemen te voorkomen.  

5. Rekening houden met inkopen
Natuurlijk houden jullie hier altijd rekening mee, maar met Black Friday op komst is het extra belangrijk om scherp te zijn met de inkoop van producten. Het is niet altijd mogelijk, maar we wilden het toch even gezegd hebben. Daarnaast komt het nog wel eens voor dat leveranciers speciale Black Friday-kortingen bieden. Door hier gebruik van te maken kan het ervoor zorgen dat je niet al te veel marge inlevert tijdens Black Friday.

Veelgestelde vragen over Black Friday

Hoe voorbereiden op Black Friday?
De beste voorbereiding op Black Friday is om ervoor te zorgen dat er genoeg personeel aanwezig is, er voldoende voorraad is en dat je voorafgaand aan Black Friday de communicatie hierover verspreid hebt. Daarnaast kan het handig zijn om voorafgaand een analyse te doen van het online verkeer van de afgelopen periode. Zo kan je zien welke producten populair zijn en veel bekeken worden en hier op inspelen met je voorraad.

Waarom niet meedoen aan Black Friday?
Er zijn bepaalde redenen die ervoor kunnen zorgen dat je als retailer niet wil meedoen aan Black Friday. Zo zijn er retailers die niet mee willen gaan in de gekte. Volkomen begrijpelijk aangezien je jouw marge niet zomaar weg wilt geven. Daarnaast kunnen het bieden van service en toegevoegde waarde belangrijke pijlers zijn voor jouw winkel. Dan kan het een betere keuze te zijn om daar de focus op te leggen dan het geven van korting. Het brengt wel een extra uitdaging met zich mee aangezien veel retailers meedoen met Black Friday.

Ben je al druk bezig met de voorbereiding voor de komende feestdagen? Lees dan hier onze blog met 7 tips die jou wellicht nog verder kunnen helpen. Of heb je soms hulp nodig bij deze voorbereidingen? Neem dan contact met ons op!

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.