research

BERT snapt de zoekintentie van de gebruiker

research

Anoek

21 november 2019

Eind oktober voerde Google voor het eerst in lange tijd weer een grote algoritme update uit: Maak kennis met BERT. Het nieuwe AI ranking algoritme. Er is nogal wat onduidelijkheid over wat Google updates nu exact betekenen voor de vindbaarheid van jouw website. In dit blog vertellen we wat BERT precies doet en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw website BERT-proof is.

Wat doet BERT

BERT is de nieuwste update aan het algoritme van Google. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en focust op het verbeteren van het begrijpen van taal. Dit houdt in dat Google Search beter op de hoogte is van context van bepaalde zoekopdrachten. Dit is met name van belang voor long-tail zoekopdrachten. Iets wat steeds vaker voorkomt door de opkomst van Voice Search. BERT zorgt ervoor dat Google je zoekopdracht iets minder letterlijk neemt en 'nadenkt' over wat je nou exact bedoelde om met die kennis op zoek te gaan naar de webpagina's met de voor jou relevante inhoud. In plaats van woord voor woord de zoekopdracht te bekijken wordt de volledige zin geanalyseerd en wordt op basis daarvan de relevantie van de zoekresultaten bepaald. 1 op de 10 zoekopdrachten wordt sinds de update door BERT beïnvloed. De beste manier om de invloed van de BERT-update te begrijpen is door een aantal voorbeelden door te nemen.



In het voorbeeld hierboven zie je hoe voorheen het woordje 'to' niet als belangrijk onderdeel van de zoekvraag werd beschouwd terwijl dat voor deze zoeker wel van belang was. In het voorbeeld hieronder zie je dat er meer nadruk wordt gelegd op het laatste gedeelte van deze zoekopdracht, wat voor een relevanter resultaat zorgt. 

Wat moet ik doen? 

Eigenlijk is het alleen maar positief, dat Google met BERT beter begrijpt wat de exacte zoekintentie is van een zoeker. Je hoeft dus niks nieuws te doen, de nadruk komt steeds meer te liggen op kwalitatieve content. Zorg voor inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep en gebruik dit inzicht om te optimaliseren. Geef op jouw website bezoekers de antwoorden op hun vragen. BERT helpt Google Search beter begrijpen wat er exact met de zoekvraag wordt bedoeld en wanneer jouw pagina het antwoord bevat zal jouw pagina kunnen ranken voor deze zoekopdracht. Benieuwd hoe je erachter komt hoe jouw doelgroep precies zoekt? Neem dan contact met ons op!