Loading...

Amazon: vloek of zegen?

De rijkste man ter wereld komt naar Nederland. Dat wil zeggen, zijn bedrijf. Jeff Bezos is met zijn Amazon al langere tijd bezig om Amazon in Nederland op de kaart te zetten. De Duitse site van Amazon is al enige tijd beschikbaar in het Nederlands en er wordt ook druk gezocht naar werknemers in Nederland. Dit jaar was Amazon Prime Day ook voor het eerst beschikbaar voor Nederland. De e-commerce gigant lijkt dus hard op weg om de spreekwoordelijke voet aan de grond te krijgen in ons land. Hoe moet de Nederlandse webshop omgaan met deze intrede?

49,1%. Dat is het marktaandeel van Amazon in Amerika op basis van alle online retail omzet. Dat is de verwachting voor 2018. Zelfs een bedrijf als eBay valt, met 6,6%, in het niet bij deze cijfers. Dat de intrede van Amazon de Nederlandse markt wat gaat veranderen lijkt dus vanzelfsprekend.

Europa

Kan Amazon in Nederland een soortgelijke positie veroveren als in Amerika? Amazon heeft bij onze oosterburen al bewezen dat het als buitenlandse partij de mogelijkheden heeft om uit te groeien tot de grootste webshop. Met een marktaandeel van bijna 29% heeft Amazon ook in Duitsland een immense machtspositie. Ook buiten eigen landsgrenzen heeft Amazon dus het vermogen om een markt naar haar hand te zetten. Als we de Duitse consument met de Nederlandse consument vergelijken dan is de wens om bij een nationale webshop te bestellen groter in Duitsland.

De bijna 50% die Amazon in Amerika heeft veroverd is misschien een utopie, maar dat de Nederlandse consument kan vallen voor Amazon is een hele reële optie.

Webshop landschap

Hoe gaat dit het landschap voor de webshop in Nederland veranderen? Amazon biedt de mogelijkheid voor webshops om aan te sluiten als partner. Hiermee kan een webshop, naast de producten op eigen site, Amazon als platform inzetten om het bereik en uiteindelijk ook de afzet te vergroten. Per productcategorie betaal je dan een commissie over elk verkocht artikel.

Naast het aanbieden van je producten kan je ook adverteren via Amazon om je aanbod nog meer aandacht te geven. Zowel het aanbieden van je producten als het adverteren hierop vereist de nodige aandacht. In de Verenigde Staten kwam in mei van dit jaar bijna 8% van product-detail-pagina impressies van een advertentie. Een jaar eerder was dit nog maar 4%. Budget en productaanbod slim blijven inzetten en blijven optimaliseren wordt steeds belangrijker. Ook in Nederland zal Amazon gaan groeien in gebruikers wat betekent dat het aantal aanbieders en adverteerders ook zal gaan stijgen. Dit betekent dan weer dat shops die aandacht stoppen in het managen van het kanaal ook een goede concurrentiepositie bemachtigen.

Aansluiten of afstoten?

Amazon zal naarmate het groeit in Nederland een interessant platform worden. Elke webshop zal een andere strategie moeten hanteren om hiermee om te gaan. Afhankelijk van de markt zal een afweging gemaakt moeten worden van wat en hoe producten aangeboden moet worden op Amazon. Bekijk ook onze Amazon pagina en lees of adverteren op Amazon wat voor jou is!

19 september 2018|