news

Amazon adverteren, is dat iets voor mij?

news

Marketing Wizard

18 december 2019

Bijna iedereen heeft wel eens gehoord van de Amerikaanse e-commerce gigant. Het miljardenconcern wint ieder jaar weer aan marktaandeel en het ontwikkelt al enige tijd een eigen platform in Nederland. Nederlandse retailers gebruiken het nu voornamelijk om voet aan de grond te krijgen in het buitenland. In de toekomst zou dit een interessante optie kunnen worden om de marketingactiviteiten in Nederland uit te breiden.

Voor wie is het?

Amazon maakt het voor iedereen mogelijk om zijn of haar producten te verkopen. Zo kan je er al terecht zonder webshop of leveranciers. Amazon neemt de shipping en de retouren voor zijn rekening. De volgende programma’s zijn beschikbaar:

  • Sell to Amazon, je verkoopt je product aan Amazon.
  • Sell on Amazon (FBA), je verkoopt je producten op Amazon, maar Amazon regelt de shipping en de retour afhandeling.
  • Sell on Amazon (FMB), je regelt zelf het gehele proces. Het plaatsen van producten tot aan de levering wordt door de verkoper geregeld.
Adverteren op Amazon

Er zijn verschillende manieren om producten op Amazon aan te bieden. Zo zijn de volgende opties beschikbaar:

Organische product plaatsingen

De organische productplaatsingen worden gecreëerd door een zogenaamde API-koppeling met Amazon. Hierin wordt het assortiment doorgezet met informatie over de desbetreffende producten. Vervolgens is het mogelijk deze producten terug te vinden op Amazon zodra iemand hierop zoekt:


Advertenties

Zoals in bovenstaand voorbeeld te zien is worden de zoekresultaten voornamelijk overheerst door advertenties. Hierdoor is het dan ook aan te raden om organische plaatsingen te combineren met advertenties om zo ‘dubbel’ vertegenwoordigd te zijn. Er zijn hiervoor verschillende mogelijkheden binnen de marketplace. Zodoende biedt het verschillende advertentiemogelijkheden voor retailers en voor monobrands.

Kosten

De vervolgvraag is uiteraard wat de kosten zijn om van Amazon gebruik te maken. Dit verschilt per branche en welke inspanningen worden uitgevoerd. Zie hieronder een overzicht:

  • Advertising is op CPC-basis. Dit houdt in dat voor elke klik kosten in rekening worden gebracht. De hoogte van deze kosten zijn afhankelijk van meerdere factoren.
  • Organische rankings
    • Basis abonnementskosten €39.-
    • 10 tot 15% platform fee over sale.
  • Overige opties
    • Optioneel: 5% fee over sale voor FBA (Amazon verstuurt binnen 1 land, afhankelijk van afmeting en gewicht).
    • Optioneel: 5% fee over sale voor pan-FBA (Amazon verstuurt binnen Europa, afhankelijk van afmeting en gewicht). Het grote voordeel hiervan is dat je als verkoper enkel aan het magazijn in Duitsland hoeft te leveren.

Nieuwsgierig geworden naar de opties van Amazon voor jouw bedrijf? Kom dan gerust eens langs voor een kopje koffie of neem nu met ons contact op.