how to

Als merk of retailer je producten verkopen via Amazon

how to

Bas

20 april 2022

In 2020 vestigde internetgigant Amazon zich officieel in Nederland. Hiervoor was Amazon voor Nederlandse consumenten ook beschikbaar voor het aanschaffen van een boek of e-book. Nu in 2022 vind je op Amazon echter ongeveer alles wat je kunt bedenken en daarom zien we voor retailers en merken kansen om hun producten op dit platform te verkopen. In deze blog nemen we je mee wat Amazon is, wat het voor jou als retailer of merk betekent en hoe jij je producten via Amazon kunt verkopen.

Wat is Amazon?

Amazon is een webwinkel uit Amerika die in de jaren '90 is opgericht door Jeff Bezos. Bij de oprichting verkopen ze eerst alleen nog maar boeken. In de loop van de tijd is Amazon haar assortiment steeds verder gaan uitbreiden en inmiddels verkoopt het bedrijf producten in 24 verschillende productcategorieën. De webwinkel heeft het grootste marktaandeel in onder andere Amerika en Duitsland. In Nederland is dit (nog) niet het geval, maar is het wel een goede nummer twee na bol.com. Beide hebben ze wel een vergelijkbaar model. Net als bol.com is Amazon dus ook een digitale marktplaats waar het mogelijk is voor jou als retailer of merk je producten op commissiebasis te verkopen.

Voor wie is het?

Amazon maakt het voor iedereen mogelijk om zijn of haar producten te verkopen. Zo kan je er al terecht zonder webshop of leveranciers. Amazon neemt de shipping en de retouren voor zijn rekening. De volgende programma’s zijn beschikbaar:

  • Sell to Amazon, je verkoopt je product aan Amazon.
  • Sell on Amazon (FBA), je verkoopt je producten op Amazon, maar Amazon regelt de shipping en de retour afhandeling.
  • Sell on Amazon (FMB), je regelt zelf het gehele proces. Het plaatsen van producten tot aan de levering wordt door de verkoper geregeld
Wat betekent Amazon voor retailers/merken?

Amazon in Nederland; hoe gaat dit het landschap voor retailers en merken in Nederland veranderen? Amazon in Nederland brengt natuurlijk extra mogelijkheden met zich mee voor de consument. Zo is er een groter aanbod aan producten en aanbieders uit meerdere Europese landen. Voor jou als retailer/merk geldt dat er ook kansen liggen op Amazon, doordat jij je ook kunt aansluiten op het platform. Je bent namelijk in staat om via Amazon jouw aanbod te verkopen, waarmee je een enorm bereik kunt creëren. Amazon zit over de hele wereld waardoor jij jouw producten ook in bijvoorbeeld andere Europese landen kunt aanbieden. Hierdoor wordt jouw afzetmarkt vele malen groter.

Er zit echter ook een kanttekening aan. Niet voor iedere retailer/merk is het gemakkelijk winstgevend te zijn op een platform als Amazon. Er zitten namelijk ook kosten aan vast. Zo betaal je een commissie over elk verkocht artikel. Daarnaast moet je ook voldoen aan bepaalde servicenormen van Amazon die niet voor iedereen zijn weggelegd. Hierdoor is Amazon juist weer een extra online grootmacht waar jij op sommige vlakken misschien zelfs mee moet concurreren.

Hoe jij als retailer/merk kunt verkopen via Amazon?

Om te kunnen verkopen op Amazon dien je verschillende stappen door te lopen. De stappen zijn als volgt:

  1. Registratie
  2. Aanbod toevoegen
  3. Account instellingen

Amazon heeft een e-book gemaakt om jou als retailer/merk hiermee op weg te helpen. Hierin worden de verschillende stappen beschreven en wordt per stap uitgelegd wat je moet doen.

API koppeling

Verkopen via Amazon kan, anders dan vermeld in het e-book, ook door een API-koppeling te maken. Met de API-koppeling is het gemakkelijker om je producten te uploaden en de informatie up-to-date te houden. Net als met andere marketplaces zoals bol.com of Marktplaats kun je met behulp van bijvoorbeeld Channable of ChannelEngine een API koppeling instellen. 

Ben jij benieuwd welke van de twee het beste aansluit op jouw behoeftes? Neem dan contact met ons op

Wat kost verkopen op Amazon?

Amazon werkt met twee soorten abonnementen voor externe verkopers:

  • Individueel verkoopplan: geen abonnementskosten, maar per verkocht product sta je €0,99 af. Dit is alleen interessant als je tot 40 items per maand verkoopt.
  • Professioneel verkoopplan: kost maandelijks €39,- en geen kosten per verkocht artikel buiten de hieronder genoemde verwijzingsvergoeding.

Daarnaast betaal je per product een percentage aan “verwijzingsvergoeding” aan Amazon. Dit percentage verschilt per productcategorie, maar er is altijd een minimumbedrag aan verbonden. Bij de verkoop van een computer van €1.000 betaal je bijvoorbeeld 7%, in totaal dus € 70,99 met een basic abonnement. Meer informatie over de verschillende percentages staat op de website van Amazon.

Adverteren op Amazon

Naast het aanbieden van je producten kan je ook adverteren via Amazon om je aanbod nog meer aandacht te geven. In de Verenigde Staten bleek al eerder dat bijna 8% van product-detail-pagina impressies kwam van een advertentie. Ook in Nederland is de verwachting dat het aantal adverteerders zal gaan stijgen. Budget en productaanbod slim blijven inzetten en blijven optimaliseren wordt om die reden steeds belangrijker. 

Zie hieronder een voorbeeld van de zoekopdracht 'sonos', waarbij de zoekresultaten worden gedomineerd door de 'Sponsored Brands' en 'Sponsored Products'

Welke mogelijkheden zijn er qua adverteren?

Adverteren op Amazon biedt de volgende mogelijkheden:

  1. Sponsored Products: Laat je individuele producten zien met advertenties die worden weergegeven in de winkelresultaten van Amazon.
  2. Sponsored Brands: Stimuleer ontdekking van je merk met advertenties die worden weergegeven in de winkelresultaten van Amazon.
  3. Sponsored Display: Bereik shoppers op en buiten Amazon met display-advertenties

Voor Sponsored Products en Sponsored Brands geldt dat de advertenties worden ingekocht op basis van CPC (kosten per klik). Voor Sponsored Display geldt dat de advertenties worden ingekocht op basis van CPC (kosten per klik) of vCPM (kosten per duizend zichtbare impressies). 

Moet jij als retailer/merk aansluiten op Amazon?

Dat Amazon een interessant platform is met een enorm groot bereik staat vast. De vraag of jij als retailer/merk je moet aansluiten is echter lastig te beantwoorden. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van jouw aanbod en de doelstellingen die je hebt. 

Wil jij eens sparren met iemand van Multiply om te bepalen of Amazon interessant voor jou is. Schroom dan niet om eens contact met ons op te nemen.

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.