how to

Adverteren op TikTok: Interessant voor retail

how to

Yoran

4 mei 2022

Sinds kort is het binnen Nederland mogelijk om te adverteren op TikTok. Dit was eerder wel al mogelijk, maar toen alleen op aanvraag. Aangezien er nog niet veel bedrijven op de hoogte zijn van de potentie van dit kanaal en het daarom ook niet gebruiken, is dit ook het perfecte moment om als retailer of merk te starten met adverteren op TikTok.

De doelgroep op TikTok

Veel mensen hebben het idee dat dit platform puur door de jeugd wordt gebruikt. Maar niets is minder waar. Van de 5 miljoen actieve gebruikers in Nederland zit maar liefst 70% van de gebruikers in de leeftijdscategorie 18-35. 20% is 35+ en de kleinste groep (met 9%) is onder de 18 jaar. Zo kan je zien dat er een hele interessante doelgroep aanwezig is op het platform en dat deze doelgroep vrij uniek is. Zo kan je in onderstaande grafiek zien dat er veel gebruikers op TikTok zijn die niet actief zijn op een ander platform. Zo zien we bijvoorbeeld dat 46% van de TikTok-gebruikers niet actief is op Instagram en dat het dus mogelijk is om een compleet nieuwe doelgroep bekend te laten worden met jouw merk.

Doelgroep TikTok
Waar moet je als retailer op letten?

Als we kijken naar hoe de advertenties op dit platform worden vormgegeven, dan zien we dat hier veel meer gedacht moet worden vanuit de gebruiker. Het is namelijk belangrijk dat de content een hoge amusementswaarde heeft. Een gouden tip is dan ook om de huidige trends op het platform te volgen en hier op aan te haken op jouw manier. Daarnaast is het net zoals bij de overige platformen belangrijk om in te spelen op jouw doelgroep. Dus kijk goed welke content aanslaat en welke niet.

TikTok Ads

Het beheer van de advertenties binnen TikTok werkt vrijwel hetzelfde als op Facebook, LinkedIn of Snapchat. Er is namelijk een eigen business manager om de advertenties op te maken, aan te passen en te analyseren. De advertentietypes die ingezet kunnen worden verschillen wel meer van de andere platformen.

Advertentietypes

In-Feed Video

Dit zou je kunnen vergelijken met de story plaatsingen op Facebook en instagram waarbij een advertentie in dezelfde vorm als een organisch bericht wordt getoond, maar met een link naar de website.

Tile Experiences

Dit advertentietype lijkt een beetje op de In-Feed Video, maar is meer gericht op het uitlichten van producten. Zo verschijnen er onder in het beeld ook echte tegels waar de producten met bijbehorende info te zien zijn.

Brand Takeover

Met een Brand Takeover bereik je de gebruiker direct wanneer iemand de app opent. Dit kan een korte video van 3 tot 5 seconden zijn, die direct doorlinkt naar je website. Het mooie van deze advertentie is dat hij niet is over te slaan en de gebruiker volledige aandacht heeft bij het openen van de app.

TopView

Deze advertentie lijkt een beetje op de Brand Takeover advertentie en verschijnt dan ook bij het openen van de app. Maar het grote verschil is dat deze advertentie meer lijkt op een In-Feed Video en dat de lengte van deze advertentie ook langer kan zijn. Dit zorgt dan ook meer voor het gevoel van een normale TikTok in plaats van een advertentie.

Spark Ad (Nieuw!)

De nieuwste advertentie op TikTok genaamd de “Spark Ad” zorgt voor een beter samenhang tussen advertenties en het opbouwen van een organisch TikTok account. Met deze advertentie is het namelijk mogelijk om organische (niet betaalde) content te boosten. Dit is te vergelijken met het promoten van een bericht op Facebook, Instagram of LinkedIn. Het grootste voordeel van deze advertentie is dat gebruikers niet alleen naar de website gestuurd kunnen worden, maar ook naar het TikTok profiel waarmee geadverteerd wordt.

Wat zijn nu de voordelen voor jou als retailer?

Het grootste voordeel is dat er nog maar weinig bedrijven zijn die op dit platform adverteren. Dit zorgt ervoor dat je tegen hele lage kosten zichtbaar kan zijn. Zo zijn de gemiddelde benchmarks als volgt:

CPM €0,50 - €2,50

CPC €0,05 - €0,30

CTR 1% - 3%

Daarnaast zijn de volgers op TikTok ook erg betrokken met de pagina’s die ze volgen. Zo heeft de app op dit moment een engagement rate van 29%. Dit is dan bijvoorbeeld een stuk hoger dan op Instagram, hier is de engagement rate namelijk 5-10%. Al met al zijn er dus genoeg redenen om het adverteren op TikTok uit te proberen. Ben je benieuwd hoe dit aanmeldproces te werk gaat en hoe je hier gelijk met de juiste strategie kan beginnen? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Retail marketing nieuws in je inbox

We zullen je niet spammen. Elke maand een update met relevant retail marketing nieuws, that’s all! 1.000+ retailers gingen je al voor.