how to

Adverteren op Instagram: De mogelijkheden en voordelen

how to

Bas

5 juli 2022

Het aantal gebruikers van Instagram stijgt nog altijd. In Nederland zijn er op dit moment ongeveer 8,5 miljoen gebruikers. Meer dan 50% van de Instagram-accounts zijn van mensen onder de 35; Alleen om die reden kan adverteren op Instagram al erg interessant zijn voor retailers. In deze blog vertellen we je wat de verschillende advertentiemogelijkheden en voordelen zijn van het adverteren op Instagram als retailer.

Met het adverteren op Instagram kan je een flink bereik realiseren (8,5 miljoen gebruikers om precies te zijn). Het aantal gebruikers stijgt nog steeds. Zeker wanneer je een jongere doelgroep wil bereiken ben je bij Instagram aan het juiste adres. Voor Instagram geldt dat er dezelfde advertentiehulpmiddelen zijn als Facebook. Je maakt dan ook gebruik van het advertentiebeheer van Facebook en je kunt campagnes op dezelfde manier instellen, uitvoeren en volgen. Een andere mogelijkheid is om je geplaatste berichten te promoten in de Instagram-app zelf.

Klik op de afbeelding rechts >>

Vraag nu de Whitepaper: Optimaal voorbereiden op Peak Season aan

Klik op de afbeelding rechts >>

Whitepaper: Optimaal voorbereiden op Peak Season
De advertentiemogelijkheden op Instagram

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het adverteren op Instagram. Hieronder worden de zes advertentiemogelijkheden beschreven.

1. Stories-advertenties

Één van de opties is adverteren via Instagram Stories. Deze worden door gebruikers van Instagram gebruikt om foto’s en video’s voor één dag te delen via een slideshow. Met het advertentiebeheer ben jij in staat om een beeldadvertentie te maken, waarmee jij dus zichtbaar bent in de Stories van Instagram. Een story-advertentie mag maximaal 15 seconden lang zijn. Het is voor story-advertenties erg belangrijk om een goede call to action te hebben, hou hier dus rekening mee. Klik hier om te zien welke ontwerpvereisten er zijn voor een Stories-advertentie.

voorbeeld-stoy-advertentie

2. Foto-advertenties

Met een foto-advertentie ben je zichtbaar in het overzicht van Instagram. Dit is de makkelijkste advertentie om te maken, aangezien je alleen maar één goede afbeelding nodig hebt. Deze advertentie heeft een opmaak die gelijk is aan de foto’s en video’s die door gebruikers worden geplaatst. Er zijn een aantal ontwerpvereisten voor een advertentie. Klik hier om te zien welke ontwerpvereisten er zijn voor een advertentie in het Instagram-overzicht.

voorbeeld-foto-advertentie

3. Video-advertenties

Voor video-advertenties geldt hetzelfde als foto-advertenties. Deze zijn zichtbaar in het overzicht van Instagram. Tegenwoordig kunnen de video’s maximaal 60 seconden lang zijn, en een vierkante of liggende indeling hebben.

voorbeeld-video-advertentie

4. Carrousel-advertenties

Een carrousel-advertentie is ook zichtbaar in het Instagram-overzicht. Hiermee kun je meerdere foto’s en/of video’s in één advertentie zetten, waardoor het voor gebruikers mogelijk wordt om te swipen tussen de verschillende foto’s en video’s. De advertentie moet minimaal uit 2 en maximaal uit 10 afbeeldingen of video’s bestaan.

voorbeeld-carrousel-advertentie

5. Collectie-advertenties

Met collectie-advertenties kan jij je doelgroep inspireren met afbeeldingen of video’s. Daarnaast help je ze om nieuwe producten te ontdekken, bekijken en kopen. Het lijkt erg op een video-advertentie. Het verschil is echter dat de collectie-advertentie uit een serie afbeeldingen bestaat die kort achter elkaar getoond worden. Er kan daarnaast nog tekst en audio aan worden toegevoegd.

voorbeel-collectie-advertentie

6. Advertenties door middel van reels

Instagram heeft ook de functie reels. Dit wordt door Instagram gebruikers gebruikt om nieuwe inhoud te ontdekken, te bekijken en te winkelen. Deze pagina is voor iedereen uniek en bevat gepersonaliseerde content op basis van interesses. Als bedrijf kan jij hier dus tussen staan met je advertenties en bereik je mensen die in de stemming zijn om te ‘ontdekken’.

voorbeeld-advertentie-in-ontdekken
Welke advertentie werkt het beste voor de retail?

De Instagram advertentie die het beste werkt hangt af van de doelstelling die jij als retailer hier aan hangt. Wil je meer merkbekendheid voor je organisatie? Wil je het bereik vergroten en een groter publiek benaderen? Meer verkeer naar je website? Iedere advertentie werkt goed op zijn eigen manier. Zorg ervoor dat jouw doelstellingen duidelijk zijn. Op die manier kun je een advertentie kiezen die past bij jouw wensen en behoeften. Tegenwoordig zijn de stories en reels op Instagram erg trendy die zorgen voor veel weergaven en clicks. Stories en reels zijn korte, vermakelijke video’s op Instagram waarin je je creativiteit kunt uiten en je merk tot leven brengt.

De voordelen van adverteren op Instagram

Er zijn verschillende voordelen van het adverteren op Instagram. Hieronder worden drie voordelen beschreven. 

1. Targeten van de juiste doelgroep

Met Instagram adverteren heb je vele targeting opties om met je advertenties de gewenste doelgroep te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld targeten op locatie, demografische gegevens, interesses en gedrag. Daarnaast kun je gebruik maken van aangepaste-, vergelijkbare- en automatische doelgroepen. Met aangepaste doelgroepen geef je advertenties weer aan klanten die al bekend zijn op basis van bijvoorbeeld e-mailadressen of telefoonnummers. Vergelijkbare doelgroepen zijn mensen die vergelijkbaar zijn met je bestaande klanten. Automatische doelgroepen zijn doelgroepen die Instagram maakt met mensen die mogelijk interesse hebben in je bedrijf. Dit doen ze op basis van gegevens met betrekking tot locatie, demografie en interesses.

targeting-opties-instagram

2. Weergave 

Advertenties in Stories, het Overzicht of in de reels hebben dezelfde opmaak als een normale Instagrampost. Dit zorgt voor een positieve gebruikerservaring. Gebruikers zullen dan ook niet snel ‘blind’ worden voor je advertentie, omdat deze overeenkomt met de content die geplaatst wordt door degene die ze volgen. Hierdoor blijft jouw advertentie de aandacht trekken.

3. Hoge betrokkenheid

De gebruikers van Instagram zijn over het algemeen sneller geneigd om te interacteren met je advertenties dan bij andere social media platforms. Op Instagram zit voornamelijk de jongere doelgroep die visueel zijn ingesteld. Door jouw advertenties te ontwerpen op een manier die past bij de uitstraling van een ‘normale’ post zorg jij voor een hogere interactie met je advertentie.

Instagram Shopping voor de retailer

Via Instagram Shopping is het mogelijk om je producten te promoten via Instagram. Dit is een gratis variant waarmee je jouw producten kunt taggen in je geüploade afbeeldingen. Wil je weten hoe dit werkt? Lees dan onze blog over Instagram Shopping.

Nieuwe updates van Instagram

Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwste updates binnen Instagram die belangrijk zijn voor jou als retailer? Zie hier onze blog die voorzien is van de nieuwste updates van Instagram.

Adverteren op Instagram heeft dus vele mogelijkheden en kan erg interessant zijn voor jou als retailer. Ben jij van mening dat dit ook iets voor jou kan zijn? En wil je hulp bij het opzetten, analyseren en optimaliseren van je Instagram campagnes? Neem dan contact met ons op.