how to

Adverteren op Instagram: De mogelijkheden en voordelen

how to

Bas

26 augustus 2020

Het aantal gebruikers van Instagram stijgt nog altijd. In Nederland zijn er op dit moment zo’n 5,6 miljoen gebruikers. Alleen om die reden kan adverteren op Instagram al erg interessant zijn. In deze blog vertellen we je wat de verschillende advertentiemogelijkheden en voordelen zijn van het adverteren op Instagram.

Met het adverteren op Instagram kan je een flink bereik realiseren. Het aantal gebruikers stijgt nog steeds en zeker wanneer je een jongere doelgroep wil bereiken ben je bij Instagram aan het juiste adres. Voor Instagram geldt dat er dezelfde advertentiehulpmiddelen zijn als Facebook. Je maakt dan ook gebruik van het advertentiebeheer van Facebook en kan je campagnes op dezelfde manier instellen, uitvoeren en volgen. Een andere mogelijkheid is om je geplaatste berichten te promoten in de Instagram-app zelf.

De advertentiemogelijkheden op Instagram

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het adverteren op Instagram. Hieronder worden de zes advertentiemogelijkheden beschreven.

1. Stories-advertenties

Één van de opties is adverteren via Instagram Stories. Deze worden door gebruikers van Instagram gebruikt om foto’s en video’s voor één dag te delen via een slideshow. Met het advertentiebeheer ben jij in staat om een beeldadvertentie te maken, waarmee jij dus ook zichtbaar bent in de Stories van Instagram. Klik hier om te zien welke ontwerpvereisten er zijn voor een Stories advertentie.

voorbeeld-stoy-advertentie

2. Foto-advertenties

Met een foto-advertentie ben je zichtbaar in het overzicht van Instagram. Deze advertentie heeft een opmaak die gelijk is aan de foto’s en video’s die door gebruikers worden geplaatst. Klik hier om te zien welke ontwerpvereisten er zijn voor een advertentie in het Instagram-overzicht.

voorbeeld-foto-advertentie

3. Video-advertenties

Voor video-advertenties geldt hetzelfde als foto-advertenties. Ook deze zijn zichtbaar in het overzicht van Instagram. De video’s kunnen maximaal 120 seconden lang zijn en een vierkante of liggende indeling hebben.

voorbeeld-video-advertentie

4. Carrousel-advertenties

Een carrousel-advertentie is ook zichtbaar in het Instagram-overzicht. Hiermee kun je meerdere foto’s en/of video’s in één advertentie zetten, waardoor het voor gebruikers mogelijk wordt om te swipen tussen de verschillende foto’s en video’s.

voorbeeld-carrousel-advertentie

5. Collectie-advertenties

Met collectie-advertenties kan jij je doelgroep inspireren met afbeeldingen of video’s. Daarnaast help je ze om nieuwe producten te ontdekken, bekijken en kopen.

voorbeel-collectie-advertentie

6. Advertenties in Ontdekken

Instagram heeft ook de functie Ontdekken. Dit wordt door Instagram gebruikers gebruikt om nieuwe inhoud te ontdekken, te kijken en te winkelen. Deze pagina is voor iedereen uniek en bevat dus content die gepersonaliseerd is op basis van interesses. Als bedrijf kan jij hier dus tussen staan met je advertenties en bereik je mensen die in de stemming zijn om te ‘ontdekken’.

voorbeeld-advertentie-in-ontdekken
De voordelen van adverteren op Instagram

Er zijn verschillende voordelen van het adverteren op Instagram. Hieronder worden drie voordelen beschreven. 

1. Targeting

Met Instagram adverteren heb je vele targeting opties om met je advertenties de gewenste doelgroep te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld targeten op locatie, demografische gegevens, interesses en gedrag. Daarnaast kun je gebruik maken van aangepaste-, vergelijkbare- en automatische doelgroepen. Met aangepaste doelgroepen geef je advertenties weer aan klanten die je al kent op basis van bijvoorbeeld e-mailadressen of telefoonnummers. Vergelijkbare doelgroepen zijn mensen die vergelijkbaar zijn met je bestaande klanten. Automatische doelgroepen zijn doelgroepen die Instagram maakt met mensen die mogelijk interesse hebben in je bedrijf. Dit doen ze op basis van gegevens met betrekking tot locatie, demografie en interesses.

targeting-opties-instagram

2. Weergave

Een advertentie in de Stories, het Overzicht of in Ontdekken heeft dezelfde opmaak als een normale post op Instagram. Dit zorgt voor een positieve gebruikerservaring. Gebruikers zullen dan ook niet snel ‘blind’ worden voor je advertentie, omdat deze overeenkomt met de content die geplaatst wordt door degene die ze volgen. Hierdoor blijft jouw advertentie de aandacht trekken.

3. Hoge betrokkenheid

De gebruikers van Instagram zijn over het algemeen sneller geneigd om te interacteren met je advertenties dan bij andere social media platforms. Op Instagram zit voornamelijk de jongere doelgroep die visueel zijn ingesteld. Door jouw advertenties te ontwerpen op een manier die past bij de uitstraling van een ‘normale’ post zorg jij voor een hogere interactie met je advertentie.

Instagram Shopping

Via je Instagram is het ook mogelijk om je producten te promoten via Instagram Shopping. Dit is een gratis variant waarmee je jouw producten kunt taggen in je geüploade afbeeldingen. Wil je weten hoe dit werkt? Lees dan onze blog over Instagram Shopping.

Adverteren op Instagram heeft dus vele mogelijkheden en kan erg interessant zijn voor jou als bedrijf. Ben jij van mening dat dit ook iets voor jou kan zijn? En wil je hulp bij het opzetten, analyseren en optimaliseren van je Instagram campagnes? Neem dan contact met ons op.