vision

8 SEO trends voor 2021

vision

Yoran

20 januari 2021

Het algoritme van Google is een continue veranderend systeem en zorgt ervoor dat de regels van het zoeken nooit lang hetzelfde blijven. Zoekmachineoptimalisatie is hierdoor dus iets wat voortdurend bijgehouden moet worden om jouw website als relevant resultaat naar voren te laten komen. Er is echter wel een rode draad voor Google; content is namelijk king! Voor Google is de belangrijkste factor dat de inhoud zo goed mogelijk aansluit op de intentie van de zoekopdracht. In deze blog zal ik dan ook de SEO trends voor 2021 toelichten.

De invloed van gebruikservaring op ranking

In deze post van Google Webmaster Central Blog, geeft Google aan dat het algoritme vanaf mei 2021 de Core Web Vitals mee gaat nemen. Dit zijn een aantal factoren die meespelen voor de gebruikservaring op een bepaalde pagina. Hoe beter de score, hoe hoger de ranking voor deze pagina. Maar wat houden deze factoren nou eigenlijk in? Google baseert de Core Web Vitals op de laadtijd, interactiviteit en de visuele stabiliteit van de pagina. Hierbij kijkt de laadtijd met name naar het grootste element van de site en hoe lang het duurt voordat deze geladen is. De interactiviteit checkt de reactietijd van de pagina wanneer een bezoeker een actie uitvoert. Denk hierbij aan het klikken op een menu-item of het plaatsen van een product in de winkelwagen. De visuele stabiliteit van de pagina wordt beoordeeld op verschuivingen van elementen bij het laden van de website. Zoals je misschien ook wel herkend; Hierdoor ontstaan vaak die frustrerende misklikken wanneer een button tijdens/na het laden opeens verschuift. Nu is het natuurlijk belangrijk dat jouw website aan deze factoren voldoet. Een manier om dit te meten is door middel van een check op Google’s Pagespeed Insights of Google Search Console. Voor meer informatie over de Core Web Vitals bekijk deze blog van Multiply.

Mobiele indexering wordt op alle websites geforceerd

In 2016 is Google begonnen met de overgang naar mobile-first indexing. Door de jaren heen is dit proces nu op een punt gekomen dat Google de knoop wil doorhakken en de overgang wil afronden. Maar wat betekent dit voor de websites dit hier nog niet op zijn overgestapt? In deze blog van Google wordt aangegeven dat vanaf maart 2021 ook de websites die nog niet zijn overgestapt, geforceerd zullen worden tot mobile-first indexing. Of ze er nu klaar voor zijn of niet. Het is dus belangrijk om hier op voorbereid te zijn. Gelukkig heeft Google hiervoor een gedetailleerde checklist gemaakt om aan de vereisten te kunnen voldoen.

Artificial intelligence gaat alle zoekopdrachten beheren

Met Rankbrain in 2015 en BERT 2019 is de invloed van AI binnen zoekopdrachten enorm gestegen. Kort samengevat zijn Rankbrain en BERT zelflerende systemen die er voor zorgen dat de zoekopdrachten zo goed mogelijk vertaald en geïnterpreteerd kunnen worden.

Bron: blog.google.nl

Zoals in de afbeelding te zien is, begrijpt Google beter wat de intentie is van de zoekopdracht en welk resultaat hier het best op aansluit. Maar wat betekent dit dan voor content op de website? Aangezien Google de content beter kan lezen, wordt de doelgroep van de geschreven content anders. Zo hoeft er niet meer met focus op bepaalde zoekwoorden voor een zoekmachine geschreven te worden, maar gaat de focus komen te liggen op het schrijven van kwaliteitscontent om zo aan de behoefte van een echte gebruiker te kunnen voldoen.

Entiteiten zullen samen met backlinks gebruikt worden

Het woord entiteit wordt door Google gebruikt voor iets dat een bestaan heeft. Dit kan zowel materieel als geestelijk van aard zijn. Denk hierbij dus aan bepaalde mensen maar ook boeken, liedjes, films, bedrijven, concepten en nog veel meer. Op dit moment heeft Google een database van 5 miljard entiteiten en 500 miljard entiteitseigendommen. Dit lijkt erg veel maar dit valt in vergelijking tegen. Maar op dit moment heeft Google de technologie om zelf nieuwe entiteiten te ontdekken en ze dus niet van Wikipedia hoeft te lenen. Door moderne technologie kunnen reeds bekende entiteiten gebruikt worden om nieuwe te ontdekken en worden deze aan elkaar gekoppeld. Dit is een vrij simpele vertaling, maar op hoofdlijnen komt dit er wel op neer. Dus in plaats van een groot aantal pagina’s dat doormiddel van backlinks aan elkaar gekoppeld wordt. Gaat Google deze entiteiten door middel van relevante relaties met elkaar koppelen. Hierdoor kan duidelijk gemaakt worden welke bedrijven te vertrouwen zijn, welke auteurs echte experts zijn en welke content van kwaliteit is om te ranken. Maar nu de belangrijke vraag, hoe kan hier op ingespeeld worden? Een aantal belangrijke stappen zijn het goed onderhouden van de Google Mijn Bedrijf-pagina, het gebruik van Structured Data en het vermelden van relevante entiteiten bij de content op de website.

EAT-Factoren kunnen een grote rol gaan spelen

Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (EAT) factoren zijn een interessant onderwerp binnen SEO. Zo zeggen sommigen dat EAT erg belangrijk is bij het bepalen van de ranking, terwijl andere juist weer zeggen dat Google op geen enkele manier deze factoren mee kan nemen in het algoritme. Dit komt omdat deze factoren niet zo makkelijk te meten zijn als de laadtijd van een pagina’s of reactietijd op bepaalde acties van een bezoeker. Dit komt omdat bij deze factoren een bepaalde mate van subjectiviteit komt kijken. Maar vanuit Google zijn er wel een aantal signalen die gemeten worden om hier een resultaat aan te koppelen. Een voorbeeld is dat Google kijkt of de vermelde entiteiten op een website ook daadwerkelijk met het onderwerp te maken hebben of dat de vermelde auteur ook vergelijkbare onderwerpen op verschillende platformen heeft besproken. Hierdoor wordt de mate van expertise en betrouwbaarheid tot een zekere hoogte bepaald en heeft dit invloed op de ranking van de desbetreffende pagina’s.

Lokale SEO gaat steeds complexer worden

Niet lang geleden toonde Google lokale bedrijven op basis van de afstand van de zoeker. Dit is echter de afgelopen tijd veranderd. In plaats van afstand wordt relevantie de doorslaggevende factor. Hierdoor zijn een aantal aspecten belangrijk om goed ingericht te hebben om op het gebied van SEO nog lokaal vindbaar te blijven. Een van de belangrijkste aspecten die Google meeneemt in de beoordeling is het gebruik van Google Mijn Bedrijf. Zo komen er ook steeds meer aanvullende tools beschikbaar en begint de Google Mijn Bedrijf-pagina voor lokale vindbaarheid onderhand belangrijker te worden dan de website zelf. Het is dan ook belangrijk dat deze tools goed ingeregeld staan om lokaal een sterke positie in te nemen. Wanneer je als bedrijf meerdere filialen hebt, is het belangrijk dat dit per filiaal goed ingericht en onderhouden wordt. We snappen dat het managen van verschillende filialen in Google Mijn Bedrijf erg lastig is. Hier hebben we dan ook iets op verzonnen. We hebben namelijk een api ontwikkeld, genaamd MultiBiz Manager. Hier is het mogelijk om op een centrale plek meerdere filialen te managen. Voor meer informatie over de MultiBiz Manager kan je contact opnemen met ons.

Structured Data wordt onvermijdelijk

Structured data is niet een nieuw onderwerp in de SEO wereld, echter wordt de toepassing steeds belangrijker en is het voor veel bedrijven nog geen geïntegreerde SEO-tactiek. Het is namelijk een manier om de intentie van je webpagina beter kenbaar te maken aan de zoekmachines. Voor structured data zijn een aantal varianten. Zo is er het broodkruimelpad, waarbij in het resultaat aangegeven wordt waar de pagina zich op de website bevind. Het lokale business gedeelte, hier kan visueel een organisatie bij een zoekopdracht getoond worden. Bij productpagina’s kunnen een aantal interessante eigenschappen getoond worden, zoals de prijs of de voorraad van een product. Ook kunnen bij de bedrijven of producten reviews getoond worden met de kleurrijke sterretjesbeoordeling. Hierdoor kan ook visueel het resultaat naar voren komen. Deze uitgelichte onderdelen worden ook wel rich snippets genoemd. Voor nieuwsartikelen kan het zoekresultaat weergegeven worden in een carrousel en geeft dit ook weer visueel een boost. Voor meer informatie over structured data kan deze blog van Multiply geraadpleegd worden.

Zoekintentie als prioriteit

Voor Google is het steeds belangrijker geworden om een zo goed mogelijk resultaat te tonen bij een bepaalde zoekopdracht om aan de zoekintentie van de gebruiker te voldoen. En dankzij BERT kan Google nu niet alleen pagina’s, maar ook kleine stukjes tekst van pagina’s ophalen. Op deze manier geeft Google een relevanter zoekresultaat die zo goed mogelijk aansluit op de zoekintentie van de bezoeker. Dit wordt vaak gezien bij vragen in de zoekopdracht. Hierbij heeft de bezoeker een probleem dat opgelost moet worden en kan vaak een specifiek gedeelte van de pagina hier al een antwoord op geven. In de afbeelding hieronder is een voorbeeld te zien van een vraag die is gesteld. Google zal het meest relevante antwoord het hoogst ranken om aan de zoekintentie te voldoen.

Het is dus belangrijk dat bij het schrijven van content de zoekintentie van de gebruiker te allen tijde wordt meegenomen. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw pagina’s hoger zullen ranken.

SEO blijft een dynamische vakgebied en de ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. We begrijpen daarom goed dat je op het gebied van SEO onze hulp kunt gebruiken. Heb jij behoefte aan meer informatie of hulp bij de organische vindbaarheid van jouw website of bedrijf? Neem gerust contact met ons op.