how to

7 retail marketing tips om je voor te bereiden op de feestdagen

how to

Michael

27 oktober 2021

Nu het laatste kwartaal van 2021 is begonnen komen ook de feestdagen er weer aan. Als retailer belangrijke momenten om zowel online als offline zichtbaar te zijn. Om jou goed voor te bereiden op deze dagen hebben wij zeven (online) retail marketing tips op een rijtje gezet.

1. Start met een planning

Om je zo goed mogelijk voor te bereiden is het belangrijk dat je alle belangrijke dagen van het komende kwartaal goed inzichtelijk hebt. Om je hierbij te helpen hebben wij de belangrijkste data alvast voor je op een rijtje gezet:

WatWanneer
Halloween31 oktober
Singles day11 november
Sint-Maarten11 november
Intocht Sinterklaas13 november
Black Friday26 november
Cyber Monday29 november
Pakjesavond5 december
Kerst25-26 december
Oudjaarsdag31 december
2. Zorg voor relevante content

Tijdens de feestdagen krijgen mensen al veel mail en vanuit de retailer zijn er ook veel communicatiemogelijkheden. Ga niet in november & december super veel mailen als je dat in de maanden ervoor nog niet deed. Zorg ervoor dat je juist in deze maanden, als alle bedrijven extra gaan mailen en aan reclame gaan doen, relevant bent en dat ze jouw nieuwsbrief openen en doorklikken. Wees daarom origineel en bedenk waarom jouw doelgroep juist jouw uiting moet bekijken in plaats van die van een ander bedrijf.

3. Start niet te laat met je campagnes

Begin zo vroeg mogelijk met het "warm maken" van campagnes om alvast mensen naar de website te sturen en ze te laten oriënteren, zodat je deze mensen tijdens de feestdagen kan remarketen en een aankoop kan laten doen. Daarnaast kan je alvast beginnen met het posten van introducties voor de feestdagen en aangeven wat eraan zal gaan komen qua acties of collecties. Dit kan bijvoorbeeld doormiddel van stories of normale posts op de socials, maar ook via andere kanalen.

4. Gebruik je reviews

Online klanten worden steeds veeleisender. Uit onderzoek van Multiscope is gebleken dat jij als retailer wordt getoetst op basis van reviews van andere klanten (35%), maar ook op de reputatie van jouw bedrijf (39%). Tijdens de aanloop naar de feestdagen is het aanbod producten enorm, jouw goede reviews kunnen voor jouw doelgroep net de doorslag geven om het product bij jou te kopen in plaats van een concurrent.

5. Denk niet alleen aan korting of sale

Het is geen verrassing dat de klant als eerste kijkt naar de prijs/kwaliteitverhouding van het product. Maar voor 57% van de klanten speelt gratis bezorging ook een bepalende rol. Daarnaast is het hebben van meerdere bezorgmogelijkheden of een keuzeoptie voor het bezorgmoment ook belangrijk. Kijk of het rendabel is om over te stappen naar gratis bezorging, want dit leidt wel naar een grote stijging van de logistieke kosten. Probeer een middenweg te vinden, bijvoorbeeld: bij een minimale besteding van €50,- worden je producten gratis bezorgd of wellicht een minder hoge korting, maar wel gratis bezorging. Retailers met een winkel doen er ook goed aan om bijvoorbeeld click-and-collect aan te bieden en te promoten. Zo kunnen de klanten online een bestelling doen en deze vervolgens zelf ophalen bij jouw fysieke winkel.

6. Licht je bestsellers uit

Je hebt vast al een goed idee welke producten hard gaan lopen tijdens de feestdagen en jouw bestsellers worden. Zorg er daarom ook voor dat deze producten goed in de spotlight komen te staan, dat ze makkelijk vindbaar zijn en daardoor de kans op verkoop het grootst is.

7. Maak een permanente SEO-pagina voor de feestdagen

Creëer één landingspagina die je door het hele jaar door bijwerkt met nieuwe acties of cadeau-ideeën. Dit kan een mooie pagina zijn die je ook goed via je social kanalen kunt delen en tegelijk over verloop van tijd SEO-waarde op zal bouwen zodat je elk seizoen beter vindbaar wordt. Het is wel belangrijk dat je deze pagina dus regelmatig bijwerkt en niet voor elk seizoen een nieuwe pagina maakt. Heb je even geen acties? Verzamel dan e-mailadressen van geïnteresseerden.

Wil jij je optimaal voorbereiden op de feestdagen maar kan je nog wat hulp gebruiken? Neem dan nu contact op of kijk ook eens naar een van onze GRATIS vouchers  zodat je optimaal voorbereidt de feestdagen in kan gaan.

Stay in the know

We zullen je niet spammen. Elke maand een update, that’s all! 750+ mensen gingen je al voor.