how to

6 tips voor retailers om van je overtollige voorraad af te komen

how to

Yannick

15 april 2020

Met de komst van COVID-19 is er voor o.a. de kledingbranche maar ook voor veel andere branches een nieuwe uitdaging ontstaan. Denk hierbij aan de uitdaging om de volledige voorjaarscollectie te verkopen en om de zomercollectie vroegtijdig te promoten om de lage vraag te compenseren.

Op de korte termijn zullen retailers met een overschot aan voorraad als gevolg van de corona crisis hun doelen op de verschillende marketingplatformen moeten aanpassen. Daarnaast moeten ze een plan ontwikkelen om de producten alsnog te kunnen verkopen aan de consument. Hoewel deze strategieën voornamelijk tijdens de corona crisis zeer belangrijk zijn om te overwegen, kunnen ze altijd worden toegepast wanneer overtollige voorraad een probleem is.

1. Ontwikkel een overtollige voorraad campagne

Maak speciale campagnes voor overtollige voorraad aan in Google Ads en/of Bing. Maak hierbij voornamelijk gebruik van het Shoppingnetwerk en Zoeknetwerk. Belangrijk is dat de campagnes een lage Doel-ROAS hebben zodat je hoger kunt bieden en de advertenties aan een groter publiek kunt laten zien. Stel daarbij ook voor jezelf een tijdlijn in voor hoe lang je bepaalde producten wil pushen. Als een product niet goed presteert dan kun je na verloop van tijd de uitgaven weer verminderen en testen met andere producten.

2. Overweeg nieuwe manieren om kopers te bereiken

In deze periode is het ook belangrijk om nieuwe manieren te bedenken en nieuwe trends goed in de gaten te houden. Denk hierbij aan de demografische-, geografische- en dagdelen targetting welke je kunt aanpassen. Sommige oudere shoppers die normaal gesproken niet of weinig online shoppen kunnen bijvoorbeeld nu een waardevolle demografische groep worden naarmate hun online winkelactiviteit toeneemt. Daarnaast kunnen ook de tijden waarop shoppers actief zijn veranderen en wordt het misschien waardevoller om op andere tijdstippen beter zichtbaar te zijn. Houd het veranderende gedrag van de klant en de trends goed in de gaten om ervoor te zorgen dat je overtollige voorraad de juiste momenten zichtbaar zijn, namelijk wanneer de kans het grootst is dat de klant een aankoop wil doen.

3. Pas je promotiekalender aan

Veel bedrijven maken aan het begin van het jaar een promotiekalender zodat het voor iedereen binnen het bedrijf duidelijk is wanneer bepaalde producten of merken extra onder de aandacht komen. Het kan hierdoor zijn dat je nu al van plan bent om bepaalde zomerkleding voor de komende weken te promoten terwijl andere producten uit de lentecollectie mogelijk nog niet zijn verkocht. Kijk daarom ook of je je promotiekalender misschien niet wat beter moet afstemmen op je voorraadoverschotten. Dit kan betekenen dat je bijvoorbeeld bepaalde producten of merken langer promoot op je website, de producten die nu in de uitverkoop zijn aanpast of langere promoties uitvoert om er zeker van te zijn dat de voorraad wordt verkocht.


4. Controleer de prestaties van je zoekwoorden nauwlettend

Nu het aantal thuisblijvers flink is toegenomen is het belangrijker dan ooit om de prestaties van je zoekwoorden in de campagnes goed te blijven monitoren. Doordat o.a. supermarkten bepaalde artikelen niet meer op voorraad hebben, is een flinke toename te zien in ongebruikelijke zoektermen in meerdere winkelbranches. Zo is er bijvoorbeeld een opleving te zien bij thuis bakken, als reactie op het tekort aan brood in sommige winkels. Hierdoor is het aantal zoekopdrachten naar de zoekterm “gist” exceptioneel toegenomen omdat mensen zich aanpassen naar het aanbod en creatiever worden in het toegang krijgen tot producten die ze nodig hebben. Deze nieuwe manier van zoeken zal nog enige tijd zo doorgaan dus zorg ervoor dat je zoekwoorden relevant zijn en rechtstreeks naar de juiste producten verwijzen.

Stijging zoektermen “Gist”


5. Pas je advertentieteksten en bestemmingspagina’s bij

Naast de zoekwoorden is het vanwege het nieuwe winkelgedrag ook belangrijk om de advertentieteksten en bestemmingspagina’s nog eens na te lopen. Games en puzzels zijn nu bijvoorbeeld meer in trek omdat er meer mensen naar zoeken. Hierdoor kan het goed zijn om je advertentie te voorzien van nieuwe teksten en een nieuwe landingspagina afgestemd op de behoefte van de klant.

6. Overweeg marketplaces te gebruiken

Veel retailers maken nog geen gebruik van marketplaces zoals Bol.com en Amazon om onverkochte voorraad extra te pushen. Dit is het perfecte moment om te starten met het testen hiervan. De marketplaces kunnen een makkelijke en snelle oplossing zijn om overtollige voorraad te verkopen en om een nieuw publiek te bereiken. Net als in Google Ads kun je bij Amazon ook speciale voorraadcampagnes ontwikkelen zodat je een specifiek budget kan inzetten voor producten met veel voorraad.