research

5 redenen waarom je in 2020 moet bloggen

research

Bart

4 maart 2020

Een blog is niet meer van deze tijd, wordt vaak gezegd. In eerste instantie lijkt het misschien vergezocht, maar blogs zijn ook in 2020 heel belangrijk als je organisch vindbaar wilt zijn. We geven je vijf redenen waarom een blog volgens ons ook in 2020 belangrijk is.

1. Meer verkeer op je website

Met een blog krijg je gratis meer bezoekers op je website. Met een blog verbreed je het aantal zoekwoorden waarop je gevonden kunt worden. Uiteindelijk kun je met een blog meer bezoekers naar je website trekken, wat ook nog eens positief is voor SEO: hoe meer bezoekers er op je website komen, hoe relevanter je website wordt voor zoekmachines als Google. Blogs nemen gemiddeld gezien 10% van de pagina’s op een website in beslag, maar zijn verantwoordelijk voor 38% van het totale verkeer op websites (Quoracreative, 2019). Daarnaast kunnen goed geschreven blogs zelfs jaren nadat ze gepost zijn nog veel bezoekers trekken. Het is dan wel beter als je ze af en toe blijft updaten.

2. Goed voor SEO

Google houdt van nieuwe content. Door regelmatig te bloggen, zorg je dat er steeds iets nieuws op je website te vinden is, wat voor Google erg interessant is. Hoe meer nieuwe content er op een website te vinden is, hoe meer Google je website als relevant beschouwt. Dat is een directe invloed op SEO, maar alle andere redenen die hier genoemd worden, zorgen indirect ook voor betere rankings in Google voor je hele website.

3. Mogelijke leads

Met een blog kun je nieuwe bezoekers naar je website trekken. Potentiële klanten zoeken op een bepaald onderwerp op Google en jouw blog verschijnt. Als je hun aandacht weet te trekken, zitten er genoeg mensen tussen die klant zouden kunnen worden. Kleine organisaties kunnen op die manier met een blog zelfs tot 126% meer leads genereren dan organisaties zonder blog (Quoracreative, 2019).

4. Je online reputatie verhogen

Een blog is een ideale manier om je kennis te delen. Waar heeft jouw organisatie expertise in? Door zelf te schrijven, word je gedwongen na te denken over je eigen business. Door je kennis te delen met anderen, kom je bovendien sympathieker en betrouwbaarder over. Je weet waar je het over hebt en dit is positief voor je online reputatie. Blogs komen, in tegenstelling tot advertenties, namelijk natuurlijker en ongedwongen over. Met een blog kun je dus je geloofwaardigheid verhogen.

5. Deelbare content

Een blog leent zich perfect voor social media en nieuwsbrieven. Door een blog te schrijven, heb je automatisch ook extra content voor je social media. Als je bijvoorbeeld een bepaald aantal posts per week op Facebook of Instagram wilt halen, dan heb je met behulp van een blog alweer een post gehad. Daarnaast kunnen social-mediagebruikers blogartikelen weer verder delen. Zo kan een blog ongemerkt zelfs nog veel verder komen, zonder dat je daar zelf iets mee te maken hebt.

Hopelijk hebben we hiermee aangetoond dat een blog heel belangrijk is in 2020. De vraag is alleen: hoe schrijf je een goede blog? We helpen je graag met contentadvies om met blogs verkeer naar je website te trekken. Interesse gewekt? Neem dan snel contact met ons op!