how to

5 tips om op te vallen met jouw e-mailcampagnes

how to

Yannick

10 juni 2020

Elk jaar worden er gemiddeld zo’n 5 miljard e-mails verstuurd, verdeeld over meer dan 200.000 campagnes. Desondanks blijft e-mail één van de krachtigste en meest persoonlijke kanalen om de doelgroep te bereiken. Echter is het natuurlijk wel belangrijk dat jouw e-mailcampagne opvalt tussen al die mailtjes. Daarom hebben we een aantal praktische tips voor je op een rijtje gezet.

1. Stuur je mail met een duidelijke reden

Voor je een e-mail gaat versturen is het belangrijk om in het achterhoofd te houden wat het doel is van de e-mailcampagne. Verplaats je hierbij ook eens in de ontvanger en stel jezelf de vraag; waarom ontvang ik deze mail? Je benaderd iemand namelijk met een bepaalde reden, dit kan bijvoorbeeld een actie zijn, het onder de aandacht brengen van een nieuwe feature/collectie of iemand weer enthousiast maken om wat bij jou te kopen.

Stel voor het versturen doelstellingen voor jezelf op zodat je kan toetsen of je e-mailcampagnes het beoogde resultaat halen. Door de resultaten van je e-mailcampagnes te analyseren kun je een betere inschatting maken welke campagnes ook echt meerwaarde heeft voor je klanten. Voorkom dus dat je e-mailcampagnes gaat sturen om het maar iets sturen.

2. De onderwerpregel

De onderwerpregel is uiteraard enorm belangrijk, deze moet namelijk zorgen voor zowel een hoog open- en klikratio. De onderwerpregel en content van de e-mailcampagnes zijn namelijk onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De onderwerpregel moet voor een verwachting zorgen en de content van de e-mail moet dit vervolgens waarmaken.

In 2019 was de verdeling tussen mobiel en desktop ongeveer 50/50 waarop e-mailcampagnes werden geopend. Dit is belangrijk om te weten om de lengte van je onderwerpregel te bepalen, het verschilt namelijk per e-mailcliënt en apparaat hoeveel tekens er worden getoond:

  • Gmail: 70 tekens
  • Outlook: 60 tekens
  • iPhone mail: 41 tekens
  • Yahoo!: 46 tekens
  • Android (mobiel): 27 tekens
  • Mozilla Thunderbird: 66 tekens
  • Windows Phone: 42 tekens

In Google Analytics kun je onder ‘Doelgroep’ terugvinden welke browsers en apparaten je websitebezoekers gebruiken en de inschatting maken hoe lang jouw onderwerpregel moet zijn. Pro tip: zet een secundaire dimensie op de besturingsystemen en filter op bron/medium > e-mail.

3. Content

Als de nieuwsbrief eenmaal is geopend is het zaak om de ontvanger te informeren, te overtuigen en/of te enthousiasmeren. Hier komt de reden waarom je de e-mailcampagne stuurt en de verwachting samen. Zorg ervoor dat je teksten fris en makkelijk zijn en varieer in zinslengte (5 tot 15 woorden) om een prettig leesritme te creëren. Zorg er ook voor dat de lezer zich (persoonlijk) aangesproken voelt zodat hij/zij je tekst graag leest. Voeg daarnaast ook (sub)koppen toe zodat ontvangers makkelijk kunnen zien waar de tekst over gaat. Sluit als laatste je tekst af met een prikkelende slotzin om de ontvanger het laatste zetje te geven.

Ook is het belangrijk om je tekst af te wisselen met afbeeldingen. Een afbeelding in de lopende tekst kan net het verschil maken en de ontvanger nog enthousiaster maken dat hij/zij misschien al was. Daarnaast klink het misschien cliché maar ook in dit geval zegt een afbeelding meer dan 1.000 worden. Door dit te combineren kun je de teksten kort en bondig houden en spreekt de afbeelding voor zich.

4. Call-to-action

Voeg ook altijd een call-to-action toe aan je e-mailcampagne en houdt ook deze kort en bondig. Een té lange call-to-action in een button kan op een mobiel apparaat je button breken waardoor dit raar naar voren komt. Vermijd daarnaast call-to-action teksten zoals ‘Meer informatie’ of ‘Lees verder’ omdat dit te algemeen en nietszeggend is. Laat je ontvanger meer verlangen naar meer informatie of om jouw product te kopen door call-to-action teksten zoals ‘Zo werkt het’, ‘Bestel direct’ of ‘Alles over product x’.

5. Testen

Testen en experimenteren is het allerbelangrijkste om te ontdekken wat voor jouw klanten het beste werkt. Door middel van A/B tests kun je erachter komen wat jou klanten fijn vinden en wat voor de beste open- en klikratio zorgt. Denk hierbij aan het testen met de onderwerpregel, de afwisseling tussen tekst en afbeeldingen, de kleur van de call-to-action buttons enzovoort. Hoe meer informatie je verzameld en hoe meer je test, hoe beter. Als je dit consistent doet haal je op termijn meer uit je e-mailcampagnes.

Heb je vragen of twijfel je hoe je jouw e-mailcampagnes het beste kan inzetten? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder!