research

4 Tips om jouw online marketingstrategie futureproof te maken

research

Lennart Koetsier

23 augustus 2018

De toekomst komt eraan, om daar goed op in te kunnen spelen hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet waardoor jij je zo goed mogelijk kan voorbereiden op je online marketingstrategie.

1. Gebruik verschillende kanalen

De tijden dat via één kanaal gouden bergen konden worden binnengehaald zijn niet meer. Er is steeds meer een grote diversiteit nodig in je kanalen. Dit komt vooral omdat jouw doelgroep ook meerdere kanalen gebruikt en als daar niet op wordt ingespeeld dan bereik je een deel van je doelgroep niet. Vergeet ook niet dat jouw doelgroep elk kanaal op een andere manier gebruikt. Zorg er daarom voor dat je de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon weet te krijgen.

Een kanaal dat voor veel bedrijven lastig is om op in te spelen is bijvoorbeeld YouTube. Je doelgroep komt namelijk niet op YouTube om reclamefilmpjes te kijken. Probeer dan ook niet teveel je doelgroep over te halen om iets te kopen, aangezien de kans groot is dat ze op dat moment niet klaar zijn om te kopen. Het is dan beter om te laten zien wie je bent en waaróm ze bij je zouden moeten kopen. Zo zullen ze je niet vergeten als ze in de toekomst wel klaar zijn om te kopen.

2. Wees op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Het online marketing landschap is er eentje die snel verandert, houdt daarom ook niet teveel vast aan één formule maar blijf mee veranderen. Voorbeelden van grote ontwikkelingen zijn:

Video: De tijd dat je je doelgroep alleen met beeldmateriaal kan bereiken via de tv is niet meer. Inmiddels zijn YouTube en Facebook allebei grote platformen waar veel video wordt gekeken en er dus ook ruimte is om jouw video-advertentie te laten zien. Bovendien heeft het het voordeel dat alles meetbaar is en je dus precies weet wie je filmpje allemaal bekijkt.

Voice Search: Met de komst van Google Home en Amazon Alexa is voice search ook één van de grote ontwikkelingen. Dit jaar zal de Google Home helemaal in het Nederlands te gebruiken zijn en zullen dus ook meer mensen een smart speaker in huis halen. Zorg er dus voor dat je met jouw website goed vindbaar bent aangezien de Google Home gebruik maakt van het Google Search network. Mocht je dus nog niet gestart zijn met Search Engine Optimisation (SEO) of wil je checken hoe je ervoor staat dan is dit hét moment om daar weer even de aandacht naar te verleggen.

(Google Home)

Ook is de automatisering iets dat goed in de gaten moet worden gehouden. Machine learning gaat ervoor zorgen dat het sommige taken veel beter kan doen dan mensen dat zouden kunnen. Het beheren van biedingen is een van die taken die uiteindelijk volledig automatisch zullen worden gedaan. Het is echter een aanname dat de machine straks alles zal gaan overnemen aangezien er wel door een mens moet worden ingegeven waar die machine op moet sturen. Wees dus goed op de hoogte wat automatisering inhoudt en hoe je er met jouw bedrijf effectief op kan inspelen.

3. Centralisatie van data en inzicht

Kennis is macht, dus het is belangrijk om al je data centraal te hebben en daar ook goed op in te spelen. Online is alles zo goed als meetbaar, verzamel dus zoveel mogelijk data en bedenk goed wat jouw KPI’s zijn. Een dashboard met daarin al jouw belangrijke data geeft je snelle inzichten in hoe je website ervoor staat en maakt het makkelijk om daarop te schakelen. Is er binnen jouw bedrijf een meetplan opgesteld wat het gedrag van bezoekers op jouw website meet? Zo niet, dan kan het handig zijn om dit toch te doen, door op die manier naar je website te kijken, krijg je meer inzicht in de manieren waarop jij wilt dat een bezoeker door je website heen gaat. Dan zal je ook zien of je website op dit moment goed aansluit bij de manier waarop je wilt dat een bezoeker er doorheen gaat.

4. Durf te testen

Er is geen gouden formule waarmee je gelijk alles goed hebt staan. Elk bedrijf is uniek en de doelgroep is ook uniek. Wees dus niet bang om te testen wat voor jouw bedrijf wel werkt en wat niet werkt. Misschien mislukken negen van de tien pogingen om nieuwe kanalen of campagnes te gebruiken, maar die ene keer dat je wel succes hebt kan het je op de lange termijn meer opleveren dan dat het je bij die negen mislukte pogingen heeft gekost.

Nog even kort samengevat, zorg ervoor dat je niet alles op slechts één online kanaal zet maar creëer een goede mix aan kanalen. Wees daarnaast op de hoogte van de ontwikkelingen in de markt, zodat je deze in je voordeel kan gebruiken. Ook is het belangrijk om goed inzicht te hebben in je data en welke KPI’s voor jou belangrijk zijn. Wees dan ook niet bang om te testen en daarmee geld te ‘verspillen’, uiteindelijk is testen dé manier om een winnende combinatie van kanalen en campagnes te vinden.