how to

4 tactieken om meer uit je e-mailmarketing te halen

how to

Sven

8 september 2021

E-mailmarketing is een laagdrempelig kanaal dat veel retailers gebruiken om klanten te informeren over acties, nieuwe collecties en andere communicatie. Maar dan plots heb je geen idee meer wat je moet doen om de volgende stap te maken met e-mailmarketing. Je hebt bijvoorbeeld te weinig klanten om (complexe) segmentaties te doen en daarnaast ook te weinig data van je klanten om te personaliseren en automatiseren. Daarbij weet je niet of je klanten de nieuwsbrief wel waarderen of dat ze vinden dat je deze te vaak stuurt. Om je te helpen hebben we 4 laagdrempelige tactieken voor je op een rijtje gezet om je e-mailmarketing weer een boost te geven!

Zet een marketingkalender op  

Je hebt deze gedachte vast wel eens gehad: wat moet je nu weer verzenden? Alvast een tip vanuit ons: verzend nooit omdat het moet! Als je zelf de content niet interessant vind, kun je ook niet verwachten dat je klanten dit wel interessant vinden. We raden dan ook aan om elk jaar of misschien meerdere keren per jaar, te werken aan een marketingkalender. Hierin beschrijf je alle communicatiemomenten voor de komende periode. Door dit te doen denk je op voorhand al na over potentiële interessante boodschappen. Om je te helpen kun je de template voor de marketingkalender hier alvast downloaden. Is het voor jouw bedrijf lastig om te plannen en heb je vaak Ad-hock nieuwsbrieven? Gebruik dan deze lijst als inspiratiebron.

Marketing-kalender


Profielverrijking

Je wilt een e-mail versturen naar je klanten voor hun verjaardag met daarin een felicitatie, een cadeautje of kortingscode. Maar je mist het belangrijkste: de data. Je vraagt nergens in je winkel of in de check-out naar een geboortedatum en hebt deze gegevens dus niet. Maak je geen zorgen. Je kunt deze informatie ook altijd nog later vragen aan je klanten. Je kunt dit doen met bijvoorbeeld een banner in je nieuwsbrieven zoals onderstaande:

postkaart

Link de banner naar een landingspagina van Mailchimp of een andere e-mailmarketingtool. Maak je gebruik van tritonX? Dan kun je een apart formulier op je eigen website gebruiken.

Wat vind je van onze nieuwsbrief?

Je werkt al jaren bij hetzelfde bedrijf en je verstuurt al jaren de nieuwsbrief. Je weet alle ins en outs van het bedrijf en verwacht hierdoor misschien onbewust dat je klanten dit ook weten. Door letterlijk te vragen aan je klanten wat ze vinden van je nieuwsbrief, kun je even wakker geschud worden. Je nieuwsbrief kan namelijk niet overkomen op de klant zoals jij dat voor ogen hebt. Maak gebruik van een feedback optie onder aan je nieuwsbrief template om ervoor te zorgen dat je deze feedback ontvangt.

wat-vind-je-van-onze-nieuwsbrief

Andere bedrijven doen het al jaren! Je zorgt hiermee ook voor minder uitschrijvers. Sommige nieuwsbrieflezers klikken namelijk liever op het duimpje omlaag dan dat ze zich meteen uitschrijven. Daarnaast voelen je lezers zich meer gehoord en versterkt dat de klantrelatie.

Gebruik GIF's 

Je hebt soms zo veel nieuwe artikelen om te laten zien aan je klanten dat het eigenlijk niet binnen één e-mail past. Om je e-mail korter te houden en toch je boodschap over te brengen, kun je gebruik maken van GIF's. Heb je bijvoorbeeld een jurkje in verschillende kleuren? Laat deze dan in diverse kleuren zien in een GIF, in plaats van vijf verschillende afbeeldingen. Let er wel op dat je de GIF afbeelding niet te druk maakt en plaats ook niet te veel GIF afbeeldingen in één nieuwsbrief. Bedenk ook dat nieuwsbrieflezers die gebruik maken van oudere versies van Office Outlook geen GIF afbeeldingen kunnen zien. Zij zien dus alleen de eerste afbeelding.

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van e-mailmarketing? Neem contact met ons op!

Stay in the know

We zullen je niet spammen. Elke maand een update, that’s all! 750+ mensen gingen je al voor.