Loading...

3 tools om de laadtijd van je website te testen

Is mijn website snel genoeg? Google zal vinden van niet en je vertellen dat je website sneller moet worden. Volgens cijfers vanuit Google verlaat 53% van de mobiele gebruikers een pagina meteen wanneer de pagina niet binnen 3 seconden is geladen. Ook is de interpretatie van snelheid op een mobiel device anders. 3 seconden op een desktop voelt sneller dan op een mobiel apparaat. Uiteraard gaat de regel snel is beter op, voor SEO en SEA maar zeker voor de optimalisatie van conversie. Ecoconsultancy heeft een onderzoek gedaan onder Britse online shopper om de grootste frustraties tijdens online shopping te achterhalen. 67% noemt lange wachttijden als grootste frustratie, dit is tevens de meest genoemde frustratie.

Zelf aan de slag

Behalve de geluiden vanuit Google en externe bronnen is het ook goed om zelf op avontuur te gaan om te onderzoeken hoe snel je website daadwerkelijk is. Volgende 3 tools helpen je om meer inzicht te krijgen in hoe je eigen site, maar ook die van de concurrent, presteert op het gebied van snelheid en laadtijden.

  1. https://www.webpagetest.org/

Een populaire tool om laadtijden en prestaties van je website te testen. Maar niet alleen die van jezelf. De visual comparison functie geeft je de mogelijkheid om je eigen site en die van je concurrenten tegenover elkaar te zetten om te zien of je op de goede weg bent of nog een tandje moet bijzetten.

  1. https://tools.pingdom.com/

Pingdom test je tool en komt meteen met een totaalcijfer van de performance van je website. De wijze hoe dit cijfer tot stand is gekomen wordt ook precies in kaart gebracht. Wat zijn de goede punten van mijn site? Welke maatregelen kan ik nemen om de snelheid te verhogen? Deze tool geeft je meteen een zetje in de juiste richting.

  1. https://analytics.google.com/

De laatste tool is Google Analytics zelf. Gebruik hierbij het kopje Sitesnelheid onder Gedrag. Analytics geeft meteen een duidelijk overzicht in snelheid per browser maar ook per pagina. Niet alleen verschillen laadtijden per website maar ook per pagina. Analytics laat zien wat de probleempagina’s zijn binnen jouw website en komt meteen met suggesties om deze pagina’s onder handen te nemen.

Impact Calculator

De drie bovengenoemde tools zijn uitstekende manieren om de snelheid te beoordelen. Het is sowieso aan te raden om diverse tools te gebruiken, zo krijg je een evenwichtig beeld van de laadtijd van je website. Het type netwerk en locatie zal de resultaten namelijk al beïnvloeden. Benieuwd wat een snellere website je kan opleveren? Google heeft een tool om snel inzicht te krijgen of het de moeite waard is om de snelheid van je site onder handen te nemen. De Impact Calculator berekent op basis van de huidige snelheid, conversieratio, bezoekers en orderwaarde hoeveel de omzet zou stijgen als je website een x aantal seconden sneller zou zijn.

Vervolgstappen

Al lang aan het wachten op een webpagina die maar niet laadt? Misschien heb je op dat moment een minuutje om je eigen website door één van deze tools te laten checken om jouw bezoekers een ergernis te besparen.

30 maart 2017|