how to

3 tips voor retailers om je lokale vindbaarheid te verbeteren

how to

Yannick

14 juli 2021

Voor bedrijven met een website of webshop wordt het steeds belangrijker om lokaal goed vindbaar te zijn. Zo gebeurt het steeds vaker dat een consument, voordat hij gaat shoppen, eerst Google raadpleegt om zich te oriënteren. Door slim te werken met SEO, SEA en een goed ingestoken landingspagina, kun jij zorgen dat je voor die consument goed vindbaar bent. Daarom geven we je 3 tips om je lokale vindbaarheid te verbeteren!

1. Google Mijn Bedrijf

We schreven er al eens eerder over; Google Mijn Bedrijf moet gezien worden als het digitale visitekaartje van je bedrijf. Om je lokale vindbaarheid te verbeteren, is het inrichten en bijhouden van je Google Mijn Bedrijf pagina zeer belangrijk. Zo zien we nu dat veel bedrijven überhaupt nog geen Google Mijn Bedrijf pagina hebben of dat dit niet wordt bijgehouden. Hoe completer jouw pagina is, des te groter de kans dat jij bij lokale relevante zoekopdrachten naar voren komt. 

Op jouw Google Mijn Bedrijf pagina vermeld je zaken zoals je bedrijfsnaam, openingstijden, contactgegevens en foto’s of video’s. Aanvullend kan je nog de aanbiedingen in je winkel promoten, een post plaatsen of producten toevoegen. Om je pagina helemaal compleet te maken, is het zelfs mogelijk om een rondleiding door je winkel toe te voegen met 360-graden fotografie. Wanneer je meerdere vestigingen hebt, is het aan te raden voor elke vestiging een aparte Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken, zodat deze goed vindbaar zijn bij lokale zoekopdrachten. Onze tool Loqatio kan je hierbij helpen om de informatie van meerdere vestigingen eenvoudig tegelijkertijd bij te werken.

Google-Mijn-Bedrijf-profiel
2. Onderzoek het zoekgedrag van je bezoekers

Om je kostbare tijd goed te besteden, wil je zoveel mogelijk impact maken binnen de tijd die je beschikbaar hebt. Het zou zonde van je tijd zijn om landingspagina’s op te maken met termen waar amper zoekvolume op zit. Daarom is het aan te raden een zoekwoordenonderzoek uit te voeren en dit te gebruiken als rode draad voor je SEO en SEA activiteiten.

Zodra je weet in welke plaatsen de meeste vraag is naar je producten of diensten kan je door middel van het zoekwoordenonderzoek achterhalen welke zoekwoorden jouw focus moeten hebben om met je SEO en SEA campagnes aan de slag te gaan.

Een andere manier om het zoekgedrag van je doelgroep te onderzoeken, is door te testen met SEA campagnes. Hierbij kan je bijvoorbeeld een campagne opzetten waarbij je het zoekwoord combineert met de locatie waar je dit product verkoopt, zoals ‘Nike schoenen Den Haag’. Dit zou je dan voor verschillende producten of diensten kunnen aanmaken om te kijken wat het beste werkt. Aan de hand van deze input zou je ook eventueel weer extra verbeterde landingspagina’s kunnen opmaken.

Bij zo’n campagne is het aan te raden om gebruik te maken van de locatie-extensie, waarbij mensen vanuit de advertentie gelijk al kunnen zien waar je winkel of bedrijf gevestigd is.

Locatie-Extensie-Google-Ads

Vraag nu jouw gratis digitaliseringsvoucher ter waarde van €1.000,- aan!


Aanvragen

3. Zorg dat je landingspagina’s relevant en betrouwbaar zijn

Allereerst is het natuurlijk van belangrijk dat jouw landingspagina’s SEO technisch goed in elkaar zitten. Laat hierbij in de tekst ook terugkomen waar jij jouw producten of diensten levert en wees open naar je bezoekers over wie jij bent, wat je doet en waar jij gevestigd bent.

Verder is het ook belangrijk om reviews terug te laten komen op je website. Gebruik daarbij een goed reviewsysteem zoals Kiyoh of Trustpilot, waarbij website bezoekers ook kunnen doorklikken naar de betreffende reviewprogramma’s. Als dit niet kan, kan dit namelijk wantrouwen opwekken.

Als laatste is het goed om je keurmerken of certificaten te laten zien. Vaak heb je vanuit een branche verschillende keurmerken zoals de Thuiswinkel Waarborg. Mocht je deze hebben, laat ze dan ook zeker zien op je landingspagina. Hiermee geef jij als bedrijf dan eigenlijk aan dat je voldoet aan bepaalde eisen en kwaliteit levert.

Logo-Thuiswinkel-Waarborg