how to

Bereik eenvoudig je doelgroep met adverteren op Pinterest

how to

Michael

11 april 2019

Sinds kort heeft Pinterest de mogelijkheid om te adverteren naar Nederland gebracht. In dit blog nemen we je mee in de mogelijkheden die Pinterest biedt met het nieuwe advertentieplatform.

Wat is Pinterest

Voordat we je verder meenemen in de advertentiemogelijkheden is het goed om nog even te kijken naar wat Pinterest nu eigenlijk is. Pinterest werd opgericht  in 2010 en is een combinatie tussen een social media platform en een zoekmachine voor afbeeldingen. Elke gebruiker kan een eigen bord aanmaken (te vergelijken met een prikbord) en op dat bord afbeeldingen van andere gebruikers “pinnen”. Waardoor je dus een bord hebt met daarop alle afbeeldingen die je wilt bewaren.

Pinterest richt zich hiermee vooral op het delen van ideeën en het opdoen van inspiratie voor verschillende interesses en projecten. Nog geen jaar na de start van Pinterest in 2010 had het platform al meer dan 10.000 gebruikers en binnen twee jaar stond het platform al in de top 10 van sociale media.

Wie zit er op Pinterest?

Om te achterhalen of het interessant is om op dit platform te adverteren is het goed om te weten wie de gebruikers op Pinterest zijn. Pinterest heeft daarvoor de wereldwijde statistieken vrijgegeven. Wat opvalt is dat de Pinterest doelgroep voornamelijk vrouwelijk is en tussen de 18 en 34 jaar oud is.

leeftijd van pinterest gebruikers
Geslacht van pinterest gebruikers

Daarnaast houdt Pinterest ook nog bij welke categorieën en interesses de bezoekers van de site allemaal hebben. Om te kunnen achterhalen welke doelgroep er precies op jouw site zit, heeft Pinterest ook iets bedacht. Je kan namelijk een pixel laten plaatsen die van de ingelogde gebruikers op Pinterest laat zien wie jouw doelgroep op Pinterest is.

Hiermee kunnen we een mooi bruggetje maken naar de advertenties op Pinterest. Want het bereiken van jouw doelgroep is natuurlijk wat je als bedrijf wilt doen. Op Pinterest is het mogelijk om te adverteren rondom bepaalde zoekwoorden, categorieën en interesses. Met de pixel op de website kan je dus achterhalen welke categorieën jouw websitebezoekers bekijken en welke interesses ze hebben. Hiermee kan je dus heel specifiek een doelgroep koppelen aan je advertentieberichten.

Hoe werkt het adverteren?

Met de advertentiemogelijkheden op Pinterest kan je de Pins die je al hebt geplaatst op je pagina promoten of je kan speciaal voor het adverteren nieuwe pins aanmaken. De aangemaakte Pins koppel je vervolgens aan de doelgroep die je wilt bereiken. Op die manier kan er worden ingespeeld op het bereiken van een nieuwe doelgroep.

Meer weten over de advertentiemogelijkheden op Pinterest of andere kanalen? We vertellen je er graag meer over. Neem gerust contact met ons op.